Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

Coronamaatregelen voor mkb’ers en ondernemers

Gesloten winkels en vele klanten die thuiszitten: voor kleine en middelgrote ondernemers breekt er een tijd van veel vragen aan. Wat gebeurt er met de loonbetalingen van mijn medewerkers en hoe betaal ik komende maanden mijn vaste lasten?

Tegemoetkomen in loonkosten

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun baan behouden, is er een tegemoetkoming in de loonkosten voor alle bedrijven die met een omzetdaling te maken hebben door het coronavirus. Zo kunnen bedrijven hun medewerkers blijven betalen, ook als er veel minder werk is. Deze tegemoetkoming geldt voor alle bedrijven met een omzetdaling van meer dan 20% sinds 1 maart, en de loonkosten voor de niet-gewerkte uren worden vergoed tot 90%. Ook voor mensen met een oproep- of nulurencontract. Het UWV heeft op dit moment voor bijna 2 miljoen werknemers subsidie uitgekeerd.

Tegemoetkoming vaste lasten

Voor de periode maart-mei is er een eenmalige tegemoetkoming van €4000 beschikbaar gesteld voor ondernemers in sectoren die direct getroffen zijn door de maatregelen die zijn genomen op verspreiding van het coronavirus te beperken. Het gaat onder andere over horeca, kappers en schoonheidssalons, reisorganisaties, zwembaden, fitnesscentra en sportclubs. Nu we zien dat de crisis doorzet en nog lang niet alle bedrijven (volledig) open kunnen, wordt de tegemoetkoming voor vaste lasten uitgebreid voor de komende drie maanden.

Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste lasten en het verlies van omzet (ten minste 30%) een tegemoetkoming tot €20.000 voor de komende drie maanden. De sectoren die ook onder de oude TOGS-regeling vielen komen hiervoor in aanmerking. De vormgeving wordt op dit moment nog verder uitgewerkt.

Uitstel betalen belastingen

Met het nieuwe pakket worden veel belastingmaatregelen verlengd. Bijvoorbeeld de versoepeling van het urencriterium. Zzp’ers blijven recht hebben op zelfstandigenaftrek, ook als zij tijdelijk minder werk hebben. Daarnaast hoeft er ook geen btw betaald te worden over mondkapjes, bijvoorbeeld voor het gebruik in het openbaar vervoer. Veel ondernemers en bedrijven, groot en klein, door de coronacrisis een stuk minder klanten en opdrachten of moeten zelfs tijdelijk hun deuren sluiten. Terwijl kosten, zoals de huur van een winkel- of kantoorpand, gewoon doorlopen. Deze bedrijven kunnen een verzoek indienen om hun voorlopige belastingaanslag te verlagen of om pas een stuk later en zonder boete belasting te betalen. Daardoor houden ze in deze lastige tijd meer geld in kas. Als bedrijven langer dan 3 maanden uitstel nodig hebben, staat daar wel tegenover dat bedrijven duidelijk moeten maken dat de dat de betalingsproblemen een gevolg zijn van de coronacrisis. Bedrijven mogen ook geen bonussen en dividenden uitkeren of eigen aandelen inkopen. D66 blijft zich inzetten voor de aanpak van belastingontwijking en –ontduiking zodat ook bedrijven een eerlijke belastingbijdrage leveren.

Overheden moeten rekeningen aan ondernemers eerder betalen

D66 wil dat overheden, zoals gemeenten en provincies, meer vaart maken met het betalen van rekeningen aan mkb’ers. Wettelijk gezien hebben ze daarvoor 30 dagen de tijd, maar dat moet nu tijdelijk 15 dagen worden. Voor veel bedrijven is het uitblijven van betalingen namelijk een groot probleem. Luister hier het interview met Kamerlid Kees Verhoeven terug op BNR.

Garantieregelingen

Om ervoor te zorgen dat de kredietverlening aan gezonde bedrijven niet stilvalt zijn garantieregelingen voor het mkb verruimd en de voorwaarden versoepeld. Hiermee kunnen mkb-bedrijven gemakkelijker krediet verkrijgen zodat zij sneller en simpeler bijvoorbeeld met een overbruggingskrediet de gevolgen van de coronacrisis het hoofd kunnen bieden. Klik hier voor meer informatie. Ook zal er op microkredieten vanuit Qredits tijdelijk een pauze op de aflossingsverplichting en rentekortingen worden doorgevoerd. Tot slot is er met het Klein Krediet Corona de mogelijkheid om makkelijker leningen tussen de €10.000 en €50.000 te verstrekken.