Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

De cultuursector in de coronacrisis

Musea moeten dicht. Concerten gaan niet door. Dat heeft enorme impact op de cultuursector, waar veel zpp’ers werken. Daarom vroegen D66 en GroenLinks het kabinet om een steunplan. Dat is er!

Het virus raakt ons allemaal. Cultuurmakers hebben het vaak niet breed. Zestig procent van de mensen die in de culturele sector werken zijn zelfstandig ondernemers. Veel van hen zitten nu in onzekerheid thuis, zonder werk en inkomen. Op verzoek van D66 en GroenLinks presenteerde het kabinet een steunpakket voor de culturele sector, met onder andere deze maatregelen:

• De huur voor rijksmusea wordt de komende drie maanden opgeschort.
  • Subsidies lopen door en worden niet teruggevorderd als er niet aan de prestatienormen wordt voldaan. De cultuursector kan er immers niks aan doen dat hun voorstellingen niet doorgaan.
  • De subsidies voor het derde kwartaal van 2020 worden naar voren gehaald, zodat instellingen daar eerder een beroep op kunnen. Dat zorgt voor meer inkomen voor cultuurinstellingen.
  • De overheid gaat coulanter om met een aantal voorwaarden voor de aanvraag van subsidie voor de periode 2021-2024.
  • Er wordt gekeken hoe de terugbetaling van gekochte kaartjes vorm kan krijgen. Heb je een kaartje gekocht? Dan is het idee dat je een voucher terugkrijgt. Meer details volgen later.

Alle maatregelen uit het steunplan voor cultuur lees je hier.

Financiële tegemoetkoming voor cultuurmakers

Ook bedrijven in de cultuursector kunnen terecht bij een noodloket voor een tegemoetkoming voor de eerste nood van ondernemers die direct worden getroffen door de coronacrisis. Deze tegemoetkoming is een gift van €4.000 voor ondernemers in sectoren die direct zijn getroffen door kabinetsmaatregelen ter bestrijding van het virus. Denk aan: dansscholen, theaters, bioscopen en expositieruimten. De tegemoetkoming is belastingvrij. Voorwaarde is wel dat er een bedrijfslocatie is buiten het eigen huis.

Het elektronische aanvraagformulier voor ondernemers is te vinden op deze website.

Doneer je kaartje aan de artiest of het poppodium

Maar ook jij kunt ook iets doen! Heb je een kaartje gekocht voor een voorstelling, popconcert, opera of festival dat is afgelast? Vraag het geld dan niet terug maar doneer het aan de artiesten of instelling zelf, zodat onze cultuurmakers brood op de plank hebben. Of neem een voucher, zodat een theater zeker weet dat je terugkomt op een later moment. Een crisis als deze komen we als samenleving alleen te boven als we naar elkaar omzien.