Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

De impact van de coronacrisis op asielzoekers

Het recht op asiel is een individueel recht. Er moet opvang zijn voor mensen die het nodig hebben. Daarom stelde D66 Kamervragen over het stopzetten van opvang voor asielzoekers in Nederland. We hebben begrip voor het feit dat Corona vraagt om maatregelen, maar het kan niet zo zijn dat Nederland mensen geen bescherming meer biedt.

Update: inmiddels heeft Staatssecretaris Broekers-Knol gezorgd voor noodonderdak, zodat asielzoekers die nu in Nederland zijn niet buiten hoeven te slapen. D66 vindt het goed dat de Staatssecretaris noodopvang geregeld heeft. In ons land moet er altijd een plek zijn voor mensen op de vlucht die opvang nodig hebben, ook als we het zelf als land zwaar hebben. Dat is een kwestie van beschaving.

Situatie in Griekenland

D66 heeft ook aandacht voor de situatie in Griekenland. We maken ons grote zorgen over de gezondheid van vluchtelingen, want ook op Lesbos is het coronavirus actief. We moeten er alles aan doen om uitbraak te voorkomen. Het is belangrijk dat de Europese Commissie ondersteuning biedt en een noodplan klaarzet voor wanneer het misgaat.

Lees hier de Kamervragen van D66 over de situatie in Griekenland.