Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

Nederlanders in het buitenland

Nederlanders die op dit moment buiten de Europese Unie zijn, verkeren door de pandemie in een onzekere situatie.

Ben je in het buitenland gestrand en heb je hulp nodig om terug naar Nederland te vliegen? Meld je hier.

Studenten, toeristen en zakenreizigers zitten ver weg van familie en vrienden in onzekerheid of zij nog terug kunnen. Zij weten niet of er nog wel vluchten gaan, hoe zij terug naar huis kunnen, of maken zich zorgen over de gezondheidszorg in het land waar zij op dit moment zijn. D66 wil dat Nederlanders die naar Nederland terug willen maar dat niet kunnen, zoveel mogelijk opgehaald worden. D66 roept het kabinet daarom op dit samen met andere EU-landen te organiseren. Bekijk hier de oproep van Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma aan het kabinet bij Hart van Nederland.

Wat doen we voor Nederlanders in het buitenland?

De Europese Unie moet gezamenlijk Europese burgers ophalen uit onveilige landen. Deze samenwerking is eerder ook al in gang gezet om mensen op te halen uit Wuhan. Dit werd via de crisisregeling ‘Union Civil Protection Mechanism’ van de Europese Unie geregeld en moet vanaf nu ook gelden voor Europeanen die elders in de wereld in nood zitten.

Lees hier onze Kamervragen over Nederlanders in het buitenland.

Wat doen we voor diplomaten in het buitenland?

Ook de gezondheid van iedereen die voor Nederland in het buitenland werkt, zoals onze diplomaten, moet beschermd worden. Zij zetten zich onvermoeid in voor iedere Nederlander die op dit moment in onzekerheid in het buitenland verkeert, terwijl ook zij zelf ver weg van vrienden en familie dit belangrijke werk doen. Zij verdienen dezelfde ondersteuning en hulp. D66 roept minister Blok op om dit adequaat te regelen, zo veel als mogelijk samen met zijn EU-collega’s.

Lees hier onze Kamervragen over Nederlandse diplomaten in het buitenland.