Blijf op de hoogte

maandag 25 november 2013

Consulaten blijven open, bezuinigingen gehalveerd

D66 halveert met steun van de VVD, PvdA, CU en SGP de bezuinigingen op het ambassade- en consulatennetwerk. Hiermee blijven in ieder geval de consulaten in München, Chicago, Antwerpen en Milaan open en worden posten in opkomende markten versterkt. D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma dient maandag, samen met de andere partijen, een motie in tijdens een debat met minister Timmermans (PvdA, Buitenlandse Zaken) om jaarlijks tot 20 miljoen minder te bezuinigingen en de diplomatieke dienst verder te moderniseren.

Sjoerdsma: “Nederland moet de beste diplomatieke dienst ter wereld hebben. Zo blijft met dit initiatief de dienstverlening aan het bedrijfsleven en Nederlanders in het buitenland op peil. Een goede diplomatieke dienst verdient zichzelf terug.”

Opkomende markten

De ambassades en consulaten in opkomende markten worden versterkt, daarnaast wordt het netwerk verder hervormd en gemoderniseerd. Sjoerdsma: “Nederland is handelsland. De ambassades en consulaten zijn cruciaal voor het midden- en kleinbedrijf, voor onze export en voor handel. Nieuwe groeimarkten in onder andere Azië en Afrika bieden het Nederlandse bedrijfsleven veel kansen. Economische diplomatie speelt een belangrijke rol om deze bedrijven op gang te helpen. Drastisch bezuinigen past hier niet bij, verder versterken wel,” aldus Sjoerdsma.

Invloed in de wereld

Het ambassade- en consulatennetwerk is daarnaast de ogen en oren van Nederland in de wereld. Sjoerdsma: “Dankzij deze  financiële impuls zou de Nederlandse aanwezigheid bij belangrijke internationale organisaties als de Verenigde Naties ook op peil moeten kunnen blijven. Ook ontstaat er meer capaciteit om aandacht te besteden aan het bevorderen van mensenrechten en de internationale rechtsorde”.

Bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven draagt bij aan een goed ambassade- en consulatennetwerk. Tijdens een eerdere hoorzitting over sluiting van ambassades en consulaten gaf ondernemersorganisatie VNO-NCW aan mee te willen denken over hoe het bedrijfsleven een bijdrage kan leveren om de kwaliteit van de economische diplomatie hoog te houden. “Daarom moet de minister ook zo snel mogelijk het gesprek aangaan met het bedrijfsleven om te bezien hoe we deze woorden gaan omzetten in een concreet plan,” zegt Sjoerdsma.

Rob Jetten

Hi,