Besluitvorming
Congres 114

Ieder lid heeft binnen D66 een gelijke stem. Dat maakte D66 uniek in 1966 en dat is dit nog steeds zo. Als D66’er heb je op het congres de kans om jouw plannen onderdeel te laten zijn van onze partijkoers.

Jeroen Mooijman - Beeld: Stemmen op het congres

Voorstellen doen als lid

Wat is een motie of een amendement?
Het congres is het moment om jouw voorstellen te doen. Ieder lid kan daar vervolgens over stemmen. Dit soort voorstellen noemen we een motie of een amendement. Met een amendement wijzig je een voorstel ingediend door het Landelijk Bestuur. Met een motie doe je een oproep aan het Landelijk Bestuur of een landelijke fractie.

Verschillende soorten, hoe houd ik dat uit elkaar?
Als lid kun je zowel politieke voorstellen als organisatorische voorstellen doen. Je kunt drie typen moties indienen voor het congres: Algemeen Organisatorische Moties (AOM), Algemeen Politieke Moties (PM) en Actuele Politieke Moties (APM). Deze actuele politieke moties kun je gebruiken om onderwerpen die heel actueel zijn te agenderen voor het congres. Over al deze voorstellen stemmen we dan tijdens het Congres.

Vanaf 22 september kan je ook wijzigingsvoorstellen (amendementen) indienen op verschillende congresvoorstellen. Dit zijn voorstellen van het Landelijk Bestuur.

Wil je zelf geen voorstellen doen, maar wel meestemmen?
Geen probleem. Tijdens het congres kun je gewoon meestemmen over de voorstellen van het Landelijk Bestuur en de voorstellen van andere leden.

Tijdsplanning

1. 22 september
    Start indieningstermijn amendementen op congresvoorstellen
  2. 18 oktober
    Start indieningstermijn Actueel Politieke Moties
  3. 20 oktober, 12.00 uur
    Einde indieningstermijn amendementen op congresvoorstellen, Algemeen Organisatorische Moties en Politieke Moties
  4. 3 november, 12.00 uur
    Einde indieningstermijn Actueel Politieke Moties

Congresstukken downloads

Jezelf kandidaatstellen voor commissies en besturen

Naast de inhoud, nemen we op het congres ook besluiten over de invulling van verschillende vacatures. Daarvoor kun je je kandideren vanaf 29 september t/m 25 oktober, 12.00 uur. Tijdens het congres stemmen we hier schriftelijk over.

Vragen? Of kom je er nog niet helemaal uit?

Heb je vragen over het indienen van een motie of amendement? Klik hier voor meer informatie op MijnD66 of neem contact op met de Besluitvormingscommissie via [email protected]. We helpen je graag!

Meer congres

Na bijna twee jaar een écht D66 Congres. Met stoelen in een zaal. Een podium. Stembriefjes. Inspreekmicrofoons. Verzorgde lunch. Een levendig horecaplein. Allerlei subsessies. Heel veel andere D66’ers. Een bomvol programma met met voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten.