Blijf op de hoogte

Een congres dat voorziet in meer behoeften

Als D66’er kun je twee keer per jaar het landelijke congres bezoeken. Daar ontmoet je ruim 1500 andere D66’ers en kun je ieder congres weer een uitgebreid programma volgen. Op congressen zie je hoe onze politieke vereniging bruist.

We willen voorzien in ieders behoefte

Uit de vorige congresevaluaties bleek dat leden zowel vragen om meer ruimte voor goede besluitvorming als om meer ruimte voor interessante sessies, leerzame workshops en om andere D66’ers te ontmoeten. Daarmee zijn er duidelijke, maar verschillende, congresbehoeften.

Ieder congres proberen we daar zo goed mogelijk in te voorzien, maar we zien wel een aantal problemen. Een vol en divers programma leidt tot uitloop van sessies. Wanneer besluitvorming uitloopt, heeft dat gevolgen voor programma-onderdelen waar een ander lid juist voor komt. Dat zorgt ervoor dat je minder uit je congres kunt halen dan je misschien zou willen.

Om dit op te lossen starten we tijdens congres 110 met een pilot: een congres met meer ruimte die voorziet in jouw behoefte.

Meer ruimte voor goede besluitvorming

Tijdens congres 110 is er meer aandacht voor besluitvorming. De Algemene Ledenvergadering duurt de hele dag. Alle moties en amendementen worden behandeld in deze zaal. Dat doen we zonder parallelle sessies waarin verschillende moties worden voorbehandeld. Congresgangers kunnen nu aanwezig zijn bij de behandeling van iedere motie of amendement. Bovendien is er nu meer ruimte voor een rustig debat. Zo is er tijdens dit congres ruim vijf en half uur ruimte voor de ALV.

Meer ruimte voor inspirerende sessies en sprekers

In een andere zaal is gedurende de dag een ander en interessant programma. Congresbezoekers kunnen daar luisteren naar sprekers, diepte-interviews bijwonen en talkshows bekijken. Bovendien is er in deze zaal geen programma op het moment dat er ook interessante subsessies zijn.

Op deze manier kun je jouw programma op maat samenstellen.

Doe je mee?

Het Landelijk Bestuur en de congresorganisatie hopen je op deze manier meer ruimte te geven zodat je jouw congres zo kan inrichten als je wilt. Met ruimte voor een goede ALV, met ruimte voor leden die elkaar willen ontmoeten en voor leden die hun kennis willen verbreden bij workshops en sessies.

En heb je een vraag, laat het ons weten!

Laatst gewijzigd op 20 september 2019

Rob Jetten