Blijf op de hoogte

donderdag 9 februari 2017

Een conciërge op elke basisschool

D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat elke basisschool een conciërge krijgt. De conciërge is de onmisbare duizendpoot op school. Teveel basisscholen hebben nu echter nog geen conciërge. Daar wil Van Meenen verandering in brengen.

“Goed onderwijs betekent ook dat kinderen zich thuis en gekend voelen op school. Vaak is het eerste wat de leerling ziet als hij of zij door de poort fietst het gezicht van de conciërge. Zij zijn een belangrijk aanspreekpunt voor de leerlingen. D66 vindt dat onze kinderen een conciërge op hun school verdienen”, aldus Van Meenen. D66 trekt voor deze uitwerking van het verkiezingsprogramma 280 miljoen euro uit. Daarmee kan elke basisschool in Nederland een conciërge aannemen. Dit zegt Paul van Meenen in het RTL-programma Editie NL.

Onmisbare ‘duizendpoot’

In Nederland zijn 7.000 basisscholen. Een fors gedeelte heeft geen conciërge. Dit komt door bezuinigingen en oplopende kosten waardoor niet elke school de mogelijkheid heeft om een conciërge aan te stellen. Conciërges zijn belangrijk voor scholen en leerlingen, onder andere omdat conciërges veel werk uit handen nemen van leraren en toezien op de algemene veiligheid op school. D66 investeert in goed onderwijs en investeert in conciërges. Van Meenen: “Conciërges geven de kinderen een extra gevoel van geborgenheid en veiligheid. Zij staan altijd klaar voor de kinderen, zijn behulpzaam en doen allerlei doen andere grotere en kleinere klussen. Conciërges zijn daarmee onmisbare duizendpoten op onze scholen. Met een conciërge op school heeft de leraar bovendien meer tijd om zich op het lesgeven te richten.”

Conciërge van het jaar verkiezing

D66 organiseert verspreid over het land lokale Conciërge van het Jaar verkiezingen. D66 Den Haag organiseert dit jaar bijvoorbeeld voor de twaalfde keer de verkiezing voor de Haagse Conciërge van het Jaar. Voor de verkiezing ontvangen scholen een brief waarin leerlingen, docenten, ouders en schoolbesturen worden opgeroepen om hun conciërge te nomineren door uit te leggen waarom hun conciërge de beste is. Daarmee krijgen conciërges de verdiende waardering voor hun belangrijke werk. Op het D66-congres waren winnaars van vorige edities Orlando uit Den Haag en Jolanda uit Arnhem nog uitgebreid in het zonnetje gezet. “Voor ouders is het ook prettiger als hun kinderen naar een school gaan waar een conciërge is”, aldus Van Meenen. “Conciërges zorgen ervoor dat kinderen zich wat meer ‘thuis’ voelen op school.” Aanstaande vrijdag reikt Paul van Meenen de titel van Almeerse Conciërge van het Jaar uit.

Nu is het moment.

Word nu lid