Nieuwe bestuursperiode nu echt van start

Vanavond zijn de nieuwe wethouders voor de komende bestuursperiode 2022-2026 door burgemeester Alex van Hedel beëdigd. Het gaat om de heer Steven van de Graaf namens Lokaal Belang, de heer Pouwel Inberg voor GroenLinks, mevrouw Annika van Klinken voor de PvdA en mevrouw Ingrid Timmer namens D66. Zij kregen van alle raadsleden en aanwezigen de felicitaties en worden morgen (dinsdag 31 mei) door burgemeester Alex van Hedel verwacht voor de allereerste collegevergadering van het nieuwe college. Met de benoeming van Inberg en Van Klinken kwamen er twee raadszetels vacant. Deze werden vanavond met de beëdiging van Jonathan Vondeling (GroenLinks) en Simone Cox (PvdA) direct ingevuld. Niet alleen het college, maar ook de gemeenteraad staat daarmee in de startblokken voor de komende vier jaar.

De vier wethouders gaan allen aan de slag als wethouder met een tijdsbestedingsnorm van 90 procent. De totale formatie voor wethouders wordt hiermee verruimd. De coalitiepartijen vinden extra tijd en inzet van het college noodzakelijk, omdat de uitdagingen in de komende periode dat vereist. Zoals de noodzaak om de bestuurskracht te versterken, beter regionaal samen te werken en zichtbaar (meer) verbinding te maken met inwoners. Met dit onderdeel van het initiatiefvoorstel van Lokaal Belang, GroenLinks, PvdA en D66, waren de twee andere partijen het niet eens. En daarmee ook niet met het voorstel om voor 2022 een extra bedrag van 75.000 euro hiervoor beschikbaar te stellen en vanaf 2023 een bedrag van 128.000 euro. Het initiatiefvoorstel werd door de steun van de coalitiepartijen met 13 stemmen voor en 5 stemmen tegen aangenomen.

VVD en CDA hebben dus tegen initiatiefvoorstel gesteld. Deze bestond uit vijf beslispunten. De beide partijen lieten desalniettemin weten dat zij wel achter het voorstel staan om de vier voorgedragen personen tot wethouder te benoemen. Ook het coalitieakkoord ‘Vertrouwen, Verbinden, Versterken’ werd door hen voor kennisgeving aangenomen. De uitstrekte hand om dit akkoord op hoofdlijnen in de komende periode als gemeenteraad als geheel verder vorm te geven, werd door VVD en CDA aanvaard. Ook stemde de raad in om aan de in Zutphen woonachtige wethouder Timmer ontheffing te verlenen van de voorwaarde dat ze inwoner moet zijn van de gemeente Brummen. Deze ontheffing geldt voor een periode van een jaar en kan jaarlijks worden verlengd.

Beeld: D66 Brummen