Anton Augustijn

Anton Augustijn - Beeld: eigen archief

• Exloo

Ik vind het (ook in deze levensfase) belangrijk actief en betrokken te blijven, me in te zetten voor de samenleving en dat kan op tal van manieren. Ik heb voor de politiek en D66 gekozen, een partij die positief en vol ambitie de uitdagingen waar we voor staan wil oppakken.

Kun je je voorstellen?

In 1954 geboren in het mooie dorpje Oldeberkoop, opgegroeid in Friesland om vervolgens via Utrecht, Overijssel en Groningen een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan, wonen op de Hondsrug in de gemeente Borger-Odoorn, in het karakteristieke esdorp Exloo.

Karin en ik wonen er sinds eind april, nadat we daarvoor ruim 10 jaar een tweede huis op de Hunzebergen hadden gehad. Kortom de gemeente Borger-Odoorn is bekend terrein voor ons. Ik ben (inmiddels gepensioneerd) het grootste deel van mijn werkzame leven verbonden geweest aan het UMCG als informatiemanager, heb daar de opkomst van de informatietechnologie meegemaakt en er al pionierend mede inhoud aan gegeven en van IT mijn passie gemaakt en dat had ik zeker niet gedacht toen ik in 1979 afstudeerde als historicus aan de RU Utrecht.

Daarnaast reizen wij graag, is de Algarve onze favoriete bestemming, maar op dit moment zoeken we het dichtbij en daar leent zich deze prachtige omgeving prima voor, wandelen, fietsen, sporten, fotograferen, tuinieren (maar vooral er van genieten).

Welke kansen zie je voor de gemeente?

De grootste uitdagingen wat mij betreft voor de komende 4 jaren zijn de klimaatverandering, gezondheidszorg en de woningmarkt. D66 maakt in haar verkiezingsprogramma helder waar zij de prioriteiten legt en hoe zij de rol van de gemeente daarin ziet. Dus concreet: samen met wooncorporaties en inwoners het huizenbestand verduurzamen, structureel aandacht voor gezond leven van jong tot oud(er) en woonkansen voor met name jongeren die graag willen blijven wonen in onze gemeente.

Wat vind je de mooiste plek in de gemeente?

Zijn er dan ook lelijke plekken in onze gemeente…? Smaken verschillen maar ik vind dit ietwat glooiende gedeelte van de Hondsrug, zo dicht bij waar wij nu wonen, een van de mooiste van onze provincie. Je raakt er nooit uitgewandeld en je ervaart hier nog volop rust en ruimte. Zeker in deze moeilijke tijden word je je nog bewuster hoe belangrijk natuur voor ons is.