Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 19 december 2017

Bonus voor omscholing oudere kansloze werklozen

Kansloze werklozen kunnen vanaf volgend jaar een vergoeding van maximaal 2.500 euro krijgen om zich te laten omscholen voor een beroep waaraan een schreeuwend tekort is. Vooral 45-plussers moeten op die manier aan het werk worden geholpen, meldt het Algemeen Dagblad vandaag.

De regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen in totaal 30 miljoen euro uittrekken om deze ‘omschoolbeurzen’ voor drie jaar mogelijk te maken. Dat zullen zij vandaag voorstellen tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Sociale Zaken.

De coalitie verwacht met een gemiddeld bedrag van 2.100 euro per scholingstraject in totaal 12.500 werklozen met weinig perspectief op een nieuwe baan toch aan werk te helpen. ,,Te veel oudere werklozen staan aan de kant, terwijl ze dolgraag aan de slag willen. Dat doet onrecht aan hun grote kwaliteit, ervaring en daarmee waarde op de werkvloer”, stelt D66-Kamerlid Steven van Weyenberg, die het voorstel namens de vier partijen indient.

De regeringspartijen wijzen erop dat ondernemers momenteel zitten te springen om personeel. Tegelijkertijd raken veel ouderen door vruchteloos solliciteren gefrustreerd, stelt CDA-Kamerlid Pieter Heerma. ,,Met dit voorstel bieden we ouderen de mogelijkheid zich om te scholen voor een baan in een sector met veel vacatures”, vult VVD’er Dennis Wiersma aan. ,,Ondernemers kunnen deze goed opgeleide mensen daarna direct inzetten.”

Perspectief

De totale werkloosheid mag dan gestaag dalen, de langdurige werkloosheid neemt veel minder sterk af. Ongeveer 80 procent van de mensen met nauwelijks uitzicht op een nieuwe baan is 45-plusser. Kennis en ervaring sluiten niet altijd aan, stelt Eppo Bruins (ChristenUnie) vast. ,,We willen deze mensen de mogelijkheid geven verder te leren, bijdragen aan hun ontwikkeling en hun kans op werk te vergroten. Zo zorgen we voor nieuw perspectief.”

De scholingstrajecten zijn beschikbaar voor WW-gerechtigden die volgens de Werkverkenner of het oordeel van een UWV-adviseur een zwakke of matige arbeidsmarktpositie hebben. Zij hebben twee mogelijkheden: of ze gaan gelijk aan de slag en worden opgeleid terwijl ze al een salaris ontvangen, óf ze volgen een traject waarbij een werkgever na afronding een baan in het vooruitzicht stelt.

De opleidingen mogen maximaal een jaar duren. De 30 miljoen die het plan kost, is afkomstig uit subsidies die volgens minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees nu nog op de plank blijven liggen.

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.