Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

vrijdag 7 september 2018

D66 blij dat loondispensatie van tafel is

Tweede Kamerlid Rens Raemakers is blij dat het voorstel over loondispensatie van tafel is. Dit zorgt ervoor dat arbeidsgehandicapten niet onder het minimumloon gaan verdienen.

“Nu er een einde is gemaakt aan loondispensatie, is een oneerlijke maatregel van tafel. D66 gaf al eerder aan dat de staatssecretaris een pas op de plaats moest nemen. Dit voorstel zorgde voor een tweedeling op onze arbeidsmarkt.” Het voorstel zou ervoor zorgen dat werkende mensen met een beperking die een partner met inkomen of vermogen hebben, er financieel flink op achteruitgaan.

Gelijke kansen

Nu staatssecretaris Van Ark het voorstel heeft ingetrokken, hebben arbeidsgehandicapten  de zekerheid dat hun salaris op een eerlijk niveau blijft. “Loondispensatie maakte terecht veel los in de samenleving, omdat het gaat over gelijkwaardig meedoen op de arbeidsmarkt. D66 wil dat zoveel mogelijk mensen met een handicap aan het werk worden geholpen. Voor dat werk mogen zij per uur niet minder verdienen dan het minimumloon, net als werkende mensen zonder arbeidshandicap”, aldus Raemakers.

Wij staan op

Meer dan 80.000 mensen ondertekenden de petitie van actiegroep ‘Wij staan op’ tegen loondispensatie. Mede door dat signaal heeft D66 vorig jaar een voorstel ingediend dat ervoor zorgde dat staatssecretaris Van Ark een pas op de plaats deed. Ze moest zorgen voor meer draagvlak en garanderen dat niemand onder het minimumloon ging verdienen door de haar voorgestelde loondispensatie. Raemakers: “Dat bleek niet haalbaar. Goed dat de staatssecretaris dat nu inziet en het voorstel intrekt.”

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.