Blijf op de hoogte

woensdag 4 juli 2018

Betere asielprocedure LHBTI’ers

Goed nieuws: op verzoek van D66-Kamerlid Maarten Groothuizen wordt de asielprocedure van LHBTI’ers en bekeerlingen verbeterd. Dat verzoek deed Groothuizen vorig jaar in november. Zojuist heeft de staatssecretaris de verbeteringen aangekondigd: meer ruimte voor ander bewijs, minder focus op het proces van bewustwording en veel meer aandacht voor het persoonlijke verhaal van iemand.

Persoonlijke verhaal leidend

Groothuizen: “Goed dat de staatssecretaris aan de slag gaat met het verbeteren van de beoordeling van LHBTI’ers en bekeerlingen in de asielprocedure. Er komt meer kennis en expertise bij de IND. Minder ruimte voor ander bewijs en minder focus op ’t proces van bewustwording. Het persoonlijke verhaal wordt leidend. Dat is goed nieuws want je wil de mensen die dit misbruiken geen verblijfsvergunning geven, maar we willen ook voorkomen dat iemand die wel homoseksueel is en niet veilig is in z’n thuisland wordt teruggestuurd.”

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.

Nu is het moment.

Word nu lid