Blijf op de hoogte!

woensdag 6 december 2017

Beter onderwijs en minder werkdruk leraren

Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat het onderwijs op middelbare scholen en op het mbo verbetert. De leraren hebben nu een te grote werkdruk om hun werk goed te doen. Daardoor krijgen de leerlingen niet het onderwijs dat ze verdienen.

Van Meenen: “De leraar moet tijd en aandacht kunnen hebben voor elke leerling, zodat ieder kind een even grote kans heeft op een mooie toekomst. Leraren hebben ook tijd nodig om zichzelf te ontwikkelen en hun lessen voor te bereiden. Dan krijgen onze kinderen het onderwijs waar ze recht op hebben. Daarom moet de werkdruk voor docenten op middelbare scholen en op het mbo omlaag.” De actiegroepen VO in actie en MBO in actie vragen het kabinet om maatregelen tegen de te hoge werkdruk. Kamerlid Paul van Meenen pleit ervoor dat leraren op middelbare scholen minder lesuren hebben, bijvoorbeeld 20. D66 wil dat het kabinet hier direct mee aan de slag gaat.

Minder lesuren

Nu heeft een leraar gemiddeld nog 25 lesuren per week. Nederlandse middelbare scholieren krijgen daarmee aanzienlijk meer les dan leerlingen in andere landen. Daardoor houden de Nederlandse leraren te weinig tijd over om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Van Meenen: “Wij willen het beste onderwijs voor onze kinderen. De werkdruk voor leraren gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs voor leerlingen. Daarom wil D66 beter onderwijs met minder lesuren.”

Onderwijs centraal

Op het mbo geldt een norm voor 1000 uur les of stage per jaar. Daar mag van af worden geweken als de studentenraad hiermee instemt. Er zijn echter niet of nauwelijks mbo-scholen die gebruik maken van deze mogelijkheid. Van Meenen: “D66 wil dat goed onderwijs centraal staat, niet een papieren norm voor het aantal lesuren. In overleg met het mbo moet de minister hier snel werk van maken. Daarmee krijgen ook de leraren in het mbo meer tijd en ruimte om het onderwijs te verbeteren.”

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!