Blijf op de hoogte

woensdag 21 januari 2015

Bescherm privégegevens leerlingen

Tweede Kamerlid Paul van Meenen pleit ervoor dat de privacy van leerlingen als uitgangspunt wordt genomen bij het ontwerpen van lesmateriaal en bij andere computerprogramma’s die gegevens van leerlingen verwerken.

Van Meenen: “Scholen moeten hun geld besteden aan onderwijs. We willen niet dat elke school een dure ICT-expert in dienst neemt om de privacy in de gaten te houden. Privacy is belangrijk op alle scholen en voor alle leerlingen. Daarom moeten de leveranciers bij het ontwikkelen van deze lesprogramma’s de privacy altijd als uitgangspunt hebben.” D66 wil dat minister Bussemaker dit uitgangspunt vastlegt in de afspraken met de ontwikkelaars van deze computerprogramma’s. In maart worden deze nieuwe afspraken in een convenant vastgelegd. Vandaag wordt in de Tweede Kamer gesproken over privacy in scholen.

Veiligheid als basisvoorwaarde

Scholen gebruiken steeds meer digitale leer- en hulpmiddelen. Afgelopen november werd duidelijk dat de lesprogramma’s van bijna alle basisscholen via de computer persoonsgegevens van kinderen doorsturen aan de uitgevers van lesmateriaal. Er zijn maar een paar aanbieders van deze digitale lesprogramma’s. Scholen hebben daarom nauwelijks iets te kiezen. Van Meenen: “De veiligheid van leerlingen is een basisvoorwaarde voor goed onderwijs. Dat betekent ook dat je zorgvuldig omgaat met gevoelige informatie over leerlingen. Wanneer de leveranciers de privacy goed waarborgen vanaf de start van het ontwerpen van lesmateriaal, dan kunnen de scholen zich concentreren op het onderwijs.”

Basispoort

In november bleek dat de uitgeverijen van lesmateriaal via ‘Basispoort’ toegang hadden tot gevoelige informatie van leerlingen. Bijvoorbeeld hoe leerlingen hun toetsen maken en hoe zij zich ontwikkelen. De privacy is hierbij slecht geregeld. Het genereren, opslaan, analyseren en koppelen van gegevens zal steeds makkelijker worden, waarmee de privacy van leerlingen steeds meer onder druk komt te staan.