Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 13 juni 2018

Reactie Kamerlid Salima Belhaj op het Rekenkamerrapport over Mali

Vandaag presenteerde de Algemene Rekenkamer haar rapport over de Nederlandse missie in Mali. De Rekenkamer oordeelde dat de Nederlandse militaire missie met veel improvisatie ternauwernood in stand wordt gehouden. Lees hier de reactie van D66-Kamerlid Salima Belhaj.

“Dit is heel zorgelijk maar verbaast ons helaas niet. Het geeft wederom aan: pas op de plaats bij Defensie is nodig. De basis moet op orde. Goed dat dit kabinet eindelijk de middelen heeft geregeld om die basisgereedheid op orde te brengen. Het belangrijkste is dat onze mensen veilig hun werk kunnen doen. Dit rapport kan niet zonder gevolgen blijven. Voorafgaand aan het starten of verlengen van een missie moet Defensie duidelijk maken wat de gevolgen zijn voor de krijgsmacht als geheel. De ambities en middelen moeten terug in balans.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.