Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 26 september 2018

Meer begeleiding voor ouders van kinderen met een beperking, stoornis of ziekte

D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp wil dat ouders van kinderen die door een beperking, stoornis of ziekte veel en langdurig zorg en ondersteuning nodig hebben beter worden begeleid.

Bergkamp: “De meeste aandacht gaat nu naar de begeleiding van deze kinderen. Dat is logisch, maar ook de ouders staan vaak onder zware druk. Bovendien verdwalen ze in een woud aan regels. D66 wil dat deze ouders begeleiding krijgen bij de aanvraag van hulpmiddelen, de coördinatie van zorg en psychosociale ondersteuning. Niet om het over te nemen, maar om te ondersteunen daar waar nodig. De minister moet geld vrijmaken om pilots uit te voeren met zo’n hulpcoach en de kennis te bundelen die er al is.”

Oproep Twitter

Bergkamp deed deze zomer een oproep op Twitter waarin ze ouders van kinderen met een beperking vroeg waar ze tegenaan lopen. Ze ontving tientallen reacties. Veel ouders gaven aan praktische begeleiding in het zorgland te missen over bijvoorbeeld: welke hulp is er mogelijk? Hoe kun je die krijgen? Maar er is ook behoefte aan begeleiding bij het verwerken van het feit dat je kind bijvoorbeeld een beperking heeft. Bianca is alleenstaand en heeft drie kinderen, allen met een rugzak en twee hebben intensieve zorg nodig: “Wat mij zou helpen is een (levens)coach of een structurele professionele opvoedondersteuner. Het is algemeen bekend wat de impact is van een kind met een intensieve zorgbehoefte op zijn of haar omgeving. Toch kan je nu alleen hulp krijgen als het niet meer gaat. Met zo’n coach zou ik kunnen sparren, op zoek naar oplossingen en hij of zij had mij kunnen voorbereiden op wat er komt. Het zou mij erg helpen.”

We zien je wel

De organisatie ‘We zien je wel’ kwam onlangs met het initiatief om te starten met pilots voor een copiloot. Dat is iemand die ouders van kinderen met een zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperking ondersteunt. D66 wil dat ook ouders van kinderen met een chronische ziekte, stoornis of handicap betere ondersteuning krijgen. Bergkamp: “Het initiatief voor een copiloot is heel goed. Maar of je kind nu een meervoudige handicap of zware autisme heeft, de hulpvraag van ouders kan net zo groot zijn.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.