Positieve gezondheid

Bewegen voor jong en oud

D66 vindt dat basisschoolleerlingen met alle sporten in Baarn kennis moeten maken. Iedere vereniging die subsidie krijgt van de gemeente geeft jaarlijks minimaal 1 les aan alle basisscholen van Baarn. Dit zorgt ook weer voor nieuwe leden bij de sportverenigingen. Daarnaast willen we ook graag voorlichting over overgewicht op scholen.

Bijna een kwart van de inwoners van Baarn is ouder dan 65 jaar. Veel ouderen vinden het lastig om dagelijks voldoende beweging te krijgen. Daarom moet zeker in Baarn voldoende aandacht voor deze doelgroep zijn. Hier is de integrale aanpak van belang: vanuit bijvoorbeeld de zorg kunnen ouderen geholpen worden om bij bestaande initiatieven aan te sluiten om in beweging te komen. Dit heeft ook een belangrijk sociaal aspect.

Wanneer inwoners financieel niet in staat zijn om lidmaatschapsgeld te betalen voor een sportclub springt de gemeente financieel bij.

Verenigingen zijn de ruggengraat

Er is een bloeiend sportverenigingsleven in Baarn en dat willen we zo houden. De verenigingen vormen de ruggengraat voor de sport. Zij vervullen ook een belangrijke sociale functie waar mensen elkaar ontmoeten en een actieve bijdrage kunnen leveren aan de Baarnse samenleving.

D66 juicht verdergaande samenwerking tussen de individuele sportverenigingen toe. Wanneer de voetbalverenigingen samen zouden gaan, kunnen bijvoorbeeld de velden veel efficiënter gebruikt worden.

Ongeorganiseerde sport verdient ook een plek

Sport en bewegen gebeurt ook buiten de verenigingen om. De skatebaan is hier een mooi voorbeeld van. Een jonge inwoner van Baarn heeft de gemeente via een petitie al gevraagd de huidige skatebaan naast de hockeyclub te vervangen. D66 staat hier helemaal achter. Skatebanen hebben een belangrijke rol bij het laten bewegen van jeugd. Daarnaast zijn het ook sociale ontmoetingsplekken voor jeugd.

D66 zou ook graag een deel van bijvoorbeeld de Pekingtuin willen inrichten als urban sportpark zodat kinderen en volwassenen daar in de buitenlucht kunnen spelen en sporten. We hopen dat de jeugd er dan minder rondhangt, maar actief gaat sporten.

Daarnaast zijn wij groot voorstander van het multifunctioneel gebruiken van de bossen rondom Baarn: te voet, te paard, op de fiets, in een klimbos, voor ieder wat wils.