Versnelling duurzaamheidsmaatregelen

Om onze ambitie van klimaatneutraal in 2030 te realiseren is een brede combinatie van duurzaamheidsmaatregelen nodig.

Energiebesparing

Experts geven aan dat energiebesparing een belangrijke bijdrage kan leveren aan onze ambitie. Wij verwachten van individuele huishoudens en bedrijven een eigen inspanning. Maar we zien ook dat voor velen de drempel te hoog is om alle mogelijke maatregelen door te voeren. Er blijven te veel besparingskansen liggen.

Daarom wil D66 dat de gemeente zo veel mogelijk drempels wegneemt, het proces drastisch versnelt en hiervoor budget vrijmaakt. Wij denken bijvoorbeeld aan:

• Op dit moment zijn initiatieven als EnergiekBaarn en Platform Ondernemend Baarn (POB) op relatief kleine schaal bezig met hun advisering over energiebesparingen en duurzame opwek. Dat waarderen we zeer. D66 zou dit graag willen versterken en laten opvolgen door concrete acties. Bijvoorbeeld met hulp van Buurkracht (organisatie die buurtbewoners mobiliseert). Daarnaast willen we graag specifieke aandacht voor de oudere huizenbezitters in Baarn. Daar horen we namelijk vaak opmerkingen als “het zal mijn tijd wel duren” of “ik verdien de investering niet meer terug”.
  • Het structureel ophogen van het duurzaamheidsfonds dat drempels wegneemt voor isolatie. Het fonds zorgt voor financiering van verduurzaming van panden. Het fonds wordt bekostigd door bijvoorbeeld de energierekening gelijk te houden waardoor de kosten voor isolatie geleidelijk worden terugbetaald.
  • Het informeren van bedrijven over wet- en regelgeving en de handhaving hiervan. Denk aan energiebesparingsplicht, de nieuwe Omgevingswet en als onderdeel hiervan de zorgplicht die o.a. doelmatig gebruik van energie voorschrijft.

Duurzame opwek van energie

D66 vindt dat de inzet van veel verschillende soorten energieopwekking gezamenlijk nodig is om onze duurzaamheidsopgave te verwezenlijken. Met concrete maatregelen op korte termijn en verdere innovatie en ontwikkeling op langere termijn.

Wij willen dat Baarn de eigen energie bij voorkeur lokaal opwekt. Voor de korte termijn wil D66:

• dat de gemeente een leidende rol neemt om concreet resultaat te boeken met zonne-energie op daken van overheidsgebouwen, bedrijven, parkeerplaatsen en huizen. Specifieke voorbeelden hiervan zijn zonnepanelen op carpoolplaatsen langs de A1, het parkeerterrein op het Laanplein, de parkeerplaats bij het IJsbaanplein en de overdekking van onze eigen gemeentewerf.
  • natuurvriendelijke zonneweiden stimuleren volgens de uitgangspunten van het ‘Uitnodigingskader zonne- en windenergie’ in de groen gemarkeerde gebieden, met uitzondering van de omgeving Praamgracht. Deze gebieden beperken zich allemaal tot de noordkant van Baarn in de omgeving van de A1. De energietuin van NMU kan als inspiratie dienen.
  • een heroriëntatie op de mogelijk inzet van windmolens van beperkte omvang. De benodigde ruimte voor windmolens is veel kleiner dan voor zonneweides. Er lijken kansen te zijn voor windmolens tot maximaal 35 meter. In deze heroriëntatie rekening moet gehouden worden met de nadelen van windmolens, zoals schaduw en geluidsoverlast.

Met deze initiatieven willen wij grote stappen zetten naar een klimaatneutraal Baarn en een fijne leefomgeving waarborgen. Participatie van bewoners in dit proces is van essentieel belang. D66 wil bewoners hierbij inspraak geven en de mogelijkheid bieden om mee te investeren in deze initiatieven, ook als zij dit niet volledig zelf kunnen betalen.

Voor de middellange termijn stimuleren wij geothermie, aquathermie en andere innovatieve methoden. Wij willen dat de gemeente uiterlijk in 2026 start met een groot innovatief project op het gebied van de energietransitie. Denk bijvoorbeeld aan een pilot met aquathermie in het Eemdal. Innovatieve projecten trekken nationaal aandacht en kunnen rekenen op extra subsidies van centrale overheden en het bedrijfsleven.

Overige duurzaamheidsmaatregelen

• Gemeentelijke visie-ontwikkeling op individuele en collectieve energieopslag. Teruglevering van energie aan het elektriciteitsnet is beperkt mogelijk. Daarom is deze visie noodzakelijk.
  • Het stimuleren van actieve participatie door oprichting van een burgerforum energietransitie met representatieve vertegenwoordiging van inwoners.
  • “Groene leges”: vergunningsaanvragen en bestemmingsplan-wijzigingen die bijdragen aan een klimaatneutraal Baarn met korting.
  • Stimuleren van duurzame alternatieven voor het gebruik van gas. De gemeente heeft de Transitievisie Warmte opgesteld. Hierin zijn opgenomen onderzoeken naar bedrijventerreinen Noordschil en De Drie Eiken, de Staatsliedenbuurt en De Trits. D66 staat achter dit proces. Het is belangrijk dat alle bewoners inzicht krijgen in het warmteplan voor hun huis zodat zij gerichte investeringen kunnen doen. Daarom wil D66 dat de gemeente ook voor de andere wijken plannen vaststelt en bewoners hier actief over informeert.
  • Meer laadpalen: om elektrisch rijden te stimuleren, bijvoorbeeld op openbare parkeerplaatsen bij iedere supermarkt. De gemeente gaat in gesprek met grondeigenaren op bedrijventerreinen om ook daar laadpalen op parkeerplaatsen te installeren. Daarnaast moeten het proces om een laadpaal aan te vragen en de regels voor gebruik duidelijk en vindbaar zijn op de website van de gemeente.
  • De mogelijkheden van deelauto’s promoten.

Afval scheiden moet beter

Afvalvermindering is noodzakelijk, zowel vanuit het perspectief van financiën als van duurzaamheid. Verwerking van restafval wordt steeds duurder, waardoor onze inwoners steeds meer moeten betalen. Daarnaast is restafval niet in te zetten als nieuwe grondstof in het kader van de circulaire economie. Vermindering van de hoeveelheid restafval door middel van afvalscheiding blijft hierbij een belangrijk instrument.

D66 blijft inzetten op ‘Omgekeerd Inzamelen’. Dit is een methode om het gescheiden aanbieden van papier, GFT (groente-/fruit-/tuinafval) en PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken) te stimuleren en het aanbieden van restafval te ontmoedigen. Deels gebeurt dat in Baarn in ondergrondse afvalcontainers. D66 wil dat de afvalverwerker en de gemeente beter toezien op het juiste gebruik van deze containers en op het verminderen van het zwerfafval eromheen.

Om GFT, PMD en papier ook daadwerkelijk in te zetten als grondstof, mag het niet vervuild zijn. Op dit moment is met name het PMD nog flink vervuild. Dat betekent dat er ook ander soort afval tussen het PMD zit. Om dit te verbeteren vindt D66 dat de gemeente samen met de afvalverwerker flink in moet zetten op voorlichting hierover.