Een kort verslag van december

Het zoneringsplan centrum is vastgesteld en dat is belangrijk om het centrum levendig te houden. Daarnaast steunen wij o.a. een advies over Inburgering en Integratie, onderzoek naar subsidieverlening en de vernieuwde belastingverordeningen. Met hier en daar een puntje op de i.

Zoneringsplan Centrum

Het zoneringsplan centrum heeft als doel dat Baarn haar centrum gezellig, prettig en levendig houdt. Er is voorgesteld om het kernwinkelgebied wat te verkleinen en nieuwe functies aan het centrum toe te voegen. Om verder richting te geven aan de ontwikkelingen werd de raad gevraagd uit 4 alternatieven te kiezen. Het Multifunctioneel zoneringsmodel is aangenomen. Daarin kunnen we ons prima vinden, maar wel met het amendement dat winkels in de Laanstraat tussen het zogenaamde Floraplein en Nieuwstraat geoorloofd worden zonder voorwaarden.

Wij hebben aangegeven dat we uitzien naar het uitvoeringsplan dat komend jaar wordt opgesteld en aandacht gevraagd voor evaluatie bijstelling van de plannen waar nodig.

Initiatieven van de Rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar Inburgering en Integratie. We vinden dit een goede analyse en steunen het advies voor het opzetten van een passende monitoring, de evaluatie van de  de invoering van de nieuwe Wet Inburgering in 2023 en het betrekken van de Adviesraad Sociaal Domein hierbij. Daarnaast heeft de commissie advies gegeven over subsidieverlening voor kleinere organisaties. Ook hier kunnen wij ons in vinden.

Overige bespreekstukken

De belastingverordeningen zijn vastgesteld voor 2023. Dit is de basis waarom belastingen geind kunnen worden. Het is goed om hier met de raad kritisch doorheen te lopen. Dit keer hebben we mede een amendement ingediend om assistentie hulphonden vrij te stellen van belasting. Dit amendement is zonder stemming aangenomen.

En er is een Communicatienota nota vastgesteld als basis voor communicatiebeleid van de gemeente.