D66 Arnhem kiest enthousiast team voor 2022-2026

Top 10 kandidaat raadsleden D66 Arnhem 2022-2026

Top 10 kandidaat raadsleden D66 Arnhem 2022-2026 Beeld: D66 Arnhem

Op vrijdag 3 december presenteert D66 Arnhem de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Onder aanvoering van lijsttrekker Mattijs Loor, die in het voorjaar al werd verkozen, staat een mooi team van bekende gezichten en nieuwe politieke talenten klaar voor de Arnhemse gemeenteraad.

Bekende gezichten en nieuw talent

De voorzitter van D66 Arnhem, Gido ten Dolle, is enthousiast over de lijst. “We zijn erin geslaagd een lijst te maken met bekende gezichten en veel nieuw talent. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met deze kanjers straks een goed team kunnen samenstellen in de Raad en het D66-geluid daar stevig kunnen laten horen.”

Naast lijsttrekker Loor bestaat de top drie uit oud-raadslid Suzan Kemperman (plek 2) en fractievolger Joris Brandts (plek 3). Suzan was van 2014 tot 2018 raadslid voor D66 en is werkzaam als teamleider zorg in een verpleeghuis. Joris is naast zijn functie als fractievolger werkzaam bij de Randstedelijke Rekenkamer en bestuurslid bij COC Midden-Gelderland.

De hoogste nieuwe binnenkomer is Wimer Heemskerk op plek 4. Hij is de jongste kandidaat in de top 15 en was eerder voorzitter van de Jonge Democraten Arnhem-Nijmegen en lid van de programmacommissie van D66 Arnhem. Momenteel is hij werkzaam bij Huis voor democratie en rechtsstaat ProDemos. Oud-raadslid en voormalig wethouder Hans de Vroome volgt op plek 5. In de top 10 staan verder Jorick Messink, Carolien Zwijnepoel, Meryem Güngor, Irfan Mohammedamin en Ilco Bräuer. De volledige kandidatenlijst is terug te vinden onder dit bericht.

De lijst wordt afgesloten met een aantal lijstduwers. Onder hen bevinden zich Statenlid Antoon Kanis, voorzitter Jonge Democraten Arnhem-Nijmegen Alexander van den Berg en aantal prominente Arnhemmers uit de cultuur- en evenementensector. Oud-gedeputeerde Marian Louppen sluit de lijst af op plek 27.

Lijsttrekker Mattijs Loor is blij met de lijst zoals hij door de leden is vastgesteld: “Er staat een mooi team klaar om met veel energie aan de slag te gaan. Voor meer woningen, gelijke kansen en een beter klimaat. Met al het talent in deze groep, is D66 klaar om samen te bouwen aan een nog mooier Arnhem!”

Kandidatenlijst
D66 Arnhem 2022-2026

1. Mattijs Loor
Lijsttrekker Mattijs Loor werd al eerder verkozen. Hij leidt op dit moment de Arnhemse fractie en heeft inmiddels bijna acht jaar ervaring in de gemeenteraad waar hij zich hard maakte voor meer woningen en extra budget voor renovatie van schoolgebouwen. Ook is hij een groot pleitbezorger van een meer transparant stadsbestuur.

2. Suzan Kemperman
Suzan is verpleegkundige en werkzaam als teamleider zorg in een verpleeghuis. Van 2014-2018 was zij raadslid voor D66 Arnhem. Ze is een jonge moeder en voelt een grote verantwoordelijkheid om een gezonde en duurzame stad voor de volgende generatie achter te laten. Daarnaast wil zij zich inzetten voor de rechten van sekswerkers en de emancipatie van de LHBTIQ+-gemeenschap.

3. Joris Brandts
Als beleidsonderzoeker bij de Randstedelijke Rekenkamer houdt Joris zich bezig met complexe vraagstukken binnen de provinciale overheid. Daarnaast zet hij zich al jaren actief in voor de LHBTIQ+-community, onder andere via het COC. Joris is eerder actief geweest voor D66 in Amsterdam en loopt inmiddels een jaar mee met de fractie in Arnhem.

4. Wimer Heemskerk
Wimer is met 23 jaar de jongste kandidaat in de top 15 van onze lijst. Eerder zat hij in het landelijk bestuur van de Jonge Democraten, de jongerenafdeling van D66, en werkte hij voor de fractie van D66 in Nijmegen. Hij wil zich in de gemeenteraad gaan inzetten voor de kansen van jongeren en toekomstige generaties. Dat betekent veel meer bijbouwen voor starters en het allerbeste onderwijs.

5. Hans de Vroome
Geboren en getogen Groninger Hans de Vroome studeerde Verkeerskunde en werkte in uiteenlopende adviesfuncties op het gebied van openbaar vervoer. Tot 1999 was hij algemeen directeur van het openbaar vervoer in Oost Nederland. Arnhem kent hem als bevlogen raadslid (2011-2018) en als wethouder voor onder andere jeugd, onderwijs en cultuur (2018-2021).

6. Jorick Messink
In zijn werkzame leven is Jorick Messink duurzaamheidsadviseur en project- en omgevingsmanager voor verschillende wind- en zonprojecten in Nederland en Kroatië. Sinds 2014 woont hij in Arnhem en is hij actief betrokken binnen D66 Arnhem. Hiervoor woonde hij in de Achterhoek, waar hij bestuurslid en fractie-assistent was van de lokale D66 afdeling. Met zijn planologische- en
duurzaamheidsachtergrond wil hij een bijdrage leveren aan een groener, aantrekkelijker, eerlijker en duurzamer Arnhem.

7. Carolien Zwijnepoel
Carolien is student onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Eerder studeerde zij maatschappelijk werk en dienstverlening en was zij werkzaam in de zorg. Sinds begin 2021 draait ze op de achtergrond mee binnen de Arnhemse D66-fractie. Ze staat voor het eerst op de lijst, maar zit vol ambitie om te bouwen aan een nog mooier Arnhem.

8. Meryem Güngör
Als accountmanager sociale zekerheid houdt Meryem zich bezig met de advisering van grootzakelijke werkgevers op het gebied van sociale wetgeving en de uitvoering daarvan. Ze wil zich in de Arnhemse politiek inzetten om de uitdagingen op het gebied van werk en inkomen voortvarend op te pakken. Haar doel is het versterken van sociale gelijkheid in Arnhem zodat iedereen kan meedoen!

9. Irfan Mohammedamin
De afgelopen jaren heeft Irfan vanuit verschillende hoedanigheden bijgedragen aan de bevordering van een actieve deelname aan de Arnhemse samenleving: als mantelzorger, in zijn werk als sociaal raadsman en manager bij welzijnsorganisatie Rijnstad. Dit alles altijd afgestemd op ieders (on)mogelijkheden. Ook als nieuwkomer op de lijst zal zijn focus liggen op strijden voor en creëren van kansengelijkheid en het meedoen naar eigen vermogen.

10. Ilco Bräuer
Ilco is in het dagelijks leven Informatiemedewerker op de HAN. Hij woont al meer dan 15 jaar in Arnhem, eerst op kamers in het Spijkerkwartier, daarna in Malburgen en later weer in het Spijkerkwartier. Geschiedenis is zijn grote passie. Hij heeft een grote interesse in het Arnhemse verleden en vertelt op kleurrijke wijze over de geschiedenis van de stad en de omgeving. Hij heeft dan ook grote affiniteit met cultuur, binnenstad, archeologie en monumentenbeleid.

11. Pelle Steigenga
Ook Pelle is nieuw op onze lijst. De ervaring die hij opgedaan heeft in zijn werk als project- en gebiedsontwikkelaar, wil hij ook graag voor de stad Arnhem inzetten. Zijn focus? Met elkaar werken aan een fijne woonomgeving voor én door alle Arnhemmers.

12. Santi Soumpholphakdy
Met zijn Belgische nationaliteit en roots uit Laos draagt Santi diversiteit en gelijkheid hoog in het vaandel. Arnhem is een prachtige stad met mooie parken en bossen en dat komt de groene natuurliefhebber in hem goed uit. Met zijn ervaring als softwareontwikkelaar bij ASML en Sogeti, wil hij bijdragen aan technologie, innovatie en een krachtig digitaal beleid.

13. Bosz Kempink
In het dagelijks leven is Bosz bedrijfsleider bij ’t Taphuys in Arnhem. Met zijn ervaring in de horeca en de culturele wereld, wil hij zich graag inzetten voor een toegankelijk en betaalbaar cultureel Arnhem. Bij de toegang tot cultuur en inspiratie mag de inhoud van een portemonnee geen rol spelen. Graag maakt hij van Arnhem een levendige stad voor iedereen.

14. Rogier Dikker
Al sinds 2010 is Rogier actief voor D66, onder andere op het gebied van kunst en cultuur en maritieme zaken. Als binnenvaartondernemer kent hij de soms moeizame relatie van Arnhem met de rivier en als beeldend vormgever heeft hij grote affiniteit met de kunst- en cultuursector.

15. Sebastiaan van der Lubbe
Sebastiaan studeert Politicologie aan de Radboud Universiteit. Naast student is hij schrijver en maakt hij zich hard voor de problemen van zijn generatie. Hij schreef een politiek essay over de manier waarop jongeren worden vergeten in het beleid van de overheid, zoals in de wooncrisis en het coronabeleid. Nu wil hij de belangen van zijn generatie vertegenwoordigen.

16. Patrick van Iperen
17. Teun Donk