Blijf op de hoogte!

donderdag 15 september 2016

Presentatie Appèl 50 jaar geleden

Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat een groep van 36 mensen in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag een voorstel voor politieke vernieuwing presenteerde. Zij noemde zichzelf het Initiatiefcomité D’66 en haar Appèl was gericht

aan iedere Nederlander
die ongerust is
over de ernstige devaluatie
van onze democratie.

Dit Appèl van maar liefst acht pagina’s werd in een oplage van 20.000 stuks gedrukt en was te koop voor 1 gulden per stuk bij de boekhandel. Afhankelijk van het aantal adhesiebetuigingen zou het initiatiefcomité besluiten tot het oprichten van een politieke partij. En zo geschiedde: op vrijdag 14 oktober 1966 werd Democraten 66 – kortweg: D’66 (toen nog met apostrof!) – opgericht.

Nieuw Appèl

Tijdens het najaarscongres van 2015 werd een motie aangenomen waarin het Landelijk Bestuur van D66 werd verzocht om in dit jubileumjaar “een nieuw Appèl te formuleren, met nieuwe oplossingen die de kiezer meer directe invloed geeft op de politieke besluitvorming.”

Dit nieuwe Appèl wordt gepresenteerd tijdens het verkiezings- en jubileumcongres dat plaats heeft op zaterdag 29 en zondag 30 oktober in de RAI te Amsterdam – de plek waar het eerste, driedaagse congres van D’66 vijftig jaar geleden van start ging.

Origineel Appèl

Bent u benieuwd naar wat er in het originele Appèl stond geschreven? Klik hier! Verder lezen over de geschiedenis van D66? Bekijk onze historische Tijdlijn!

1966-appel1

Fotobijschrift:

Op het Binnenhof in Den Haag. V.l.n.r.: Erik Visser, Erwin Nypels, Hans van Mierlo (voorzitter Initiatiefcomité D’66), Herman van Beek-huizen, Betty van Lookeren Campagne en Pieter Fetter.