Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 25 september 2018

Annelien Bredenoord verkozen tot lijsttrekker Eerste Kamer voor D66

Annelien Bredenoord (kandidaat-lijsttrekker Eerste Kamer)

De leden van D66 hebben de kandidatuur van Annelien Bredenoord als lijsttrekker van de Eerste Kamer voor D66 met 96,3% van de stemmen gesteund. Bredenoord was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de Eerste Kamer.

Annelien Bredenoord: “We leven in een tijd waarin wereldleiders denken te kunnen besturen via Twitter. Maar een goed klimaat, goede zorg en kansen voor iedereen, vraagt om goede wetten. Dergelijke wetten, die tijd en bedachtzaamheid vragen, beoordelen we in de Eerste Kamer. Ik ben trots de lijst aan te mogen voeren, en kijk ernaar uit om ook in de komende periode het vrijzinnige en verbindende geluid van D66 een stem te geven in de Eerste Kamer. Ik ben ervan overtuigd dat we met elkaar een goed resultaat kunnen boeken bij de verkiezingen volgend jaar.”

Annelien Bredenoord (1979) is sinds juni 2015 lid van de Eerste Kamer. Ze is als medisch-ethicus sinds 2009 verbonden aan het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht; vanaf 2017 als hoogleraar Ethiek van Biomedische Innovatie. Als senator heeft ze zich ingezet voor wetgeving op het gebied van gezondheidszorg, digitalisering, privacy en wetenschap.

Moed om te vernieuwen

Bredenoord: “Bijna 20 jaar geleden ben ik lid geworden van D66 vanwege haar baanbrekende houding ten aanzien van ethische kwesties, zoals euthanasie, onderzoek met embryo’s, homohuwelijk. De moed om te vernieuwen, het verstand om de consequenties te doordenken, oog voor de gevoeligheden van anderen: dat is waarom ik lid werd en wat me nog steeds aanspreekt in D66.”

“Politiek is inherent moreel, onze ethische agenda is nooit af. Ik vind het cruciaal om aandacht te blijven vragen voor de Els Borst Agenda en vrijzinnigheid, juist ook vanuit de Eerste Kamer. Als ethicus is het mijn dagelijkse werk om complexe morele afwegingen te maken. Het is een eer om namens D66 in de Eerste Kamer de lijst aan te voeren en zo mijn bijdrage te leveren aan een zorgvuldige beoordeling van wetten, met oog voor draagvlak, kwaliteit, betaalbaarheid en de vrijzinnige agenda van D66.”

Annelien Bredenoord woont met haar vrouw in Utrecht en binnenkort verwachten zij een zoon. Ze is de jongste (1979) en eerste vrouwelijke lijsttrekker van D66 in de Eerste Kamer.

De leden van D66 konden van 13 september tot en met 23 september aangeven de kandidatuur van Annelien Bredenoord al dan niet te steunen.

Download hier het proces verbaal: Uitslag verkiezing Lijsttrekker D66 voor de Eerste Kamerverkiezingen 2019.