Lange wachttijden
Om Nederlander te worden moet je een verzoek indienen bij de gemeente. De gemeente heeft de plicht om mensen goed voor te lichten, onderzoek te doen en advies uit te brengen aan de IND. Er zijn daarom twee verschillende afspraken aan het loket dienstverlening. Eerst vindt een zogenaamde ‘intake’ plaats, waarbij wordt besproken welke stukken nodig zijn voor de aanvraag, bijvoorbeeld het bericht omtrent toelating of de geboorteakte. Het tweede moment gaat om een vervolgafspraak om het officiële verzoek in te dienen. Pas tijdens het intakegesprek kan de tweede afspraak worden gepland. De tijd tussen de intake en de vervolgafspraak was voorheen ongeveer 2 weken. Inmiddels moet er 6 maanden gewacht worden op de intake en vervolgens weer 6 maanden om het officiële verzoek in te kunnen dienen. Bosman: ’’Wij willen van het stadsbestuur weten hoe het komt dat deze wachttijden zo ernstig opgelopen zijn en wat er aan gedaan wordt om dit in te korten.’’

Hulp bij problemen en inkortmogelijkheden
De lange wachttijden kunnen grote gevolgen hebben. Het kan betekenen dat sommige mensen met aflopende werkvergunningen het land uit moeten. Je hebt een geldige verblijfsvergunning nodig zolang de procedure loopt. Of dat oorlogsvluchtelingen zonder geldig paspoort hun familie in andere Europese landen een jaar niet kunnen bezoeken omdat ze niet mogen uitreizen zolang hun naturalisatieprocedure loopt. De fractie van D66 vraagt zich af of op korte termijn de bureaucratie verminderd kan worden. Bijvoorbeeld door de twee afspraken vlak na elkaar te plannen of als de benodigde documenten aanwezig zijn al in 1 gesprek de hele aanvraag af te ronden. Bosman:  ‘‘Graag willen we weten of mensen die ernstige gevolgen ondervinden aan de lange wachttijden bijgestaan worden bij de problemen die zij door Amsterdamse bureaucratie ondervinden. Ook willen we weten of de procedure anders ingericht kan worden om de wachttijden te verkorten.’’

Klik hier om de schriftelijke vragen in te zien.