Ronde lokaal eigenaarschap in de energietransitie

Op 13 december organiseerde onze fractievoorzitter Marjolein Perdok de allerlaatste ronde van dit jaar, samen met GroenLinks collega Bram Leeuwenkamp. De sfeer zat er goed in met muziek en taart. Sprekers van drie verschillende windinitiatieven in het land hebben de raad meegenomen in hoe windmolens een positieve bijdrage kunnen leveren aan de stad en/of het dorp, de gemeenschap, de samenleving en omwonenden.

Leren van andere initiatieven

Twee van deze windinitiatieven zijn Nieuwleusen Synergie en Betuwewind. Dit zijn energiecoöperaties met windmolens die al zijn gerealiseerd. Het gaat om twee verschillende projecten, maar allebei in lokaal eigendom (opgericht door een groep betrokken inwoners). Bij beide initiatieven zitten de leden aan het stuur en beslissen zij waar de opbrengst naartoe gaat. Bij Betuwewind gaat die naar de leden, omwonenden en nieuwe duurzame initiatieven. Bij Nieuwleusen Synergie is statutair afgesproken dat de leden geen winstuitkering krijgen. Een groot deel van de opbrengst gaat naar de omwonenden en een ander groot deel wordt geïnvesteerd in de gemeenschap. Dit gebeurt in de vorm van subsidie voor initiatieven en verenigingen in de gemeente Dalfsen (waar het dorp Nieuwleusen onder valt).

Amersfoorts initiatief

Het derde windinitiatief is ons Amersfoortse initiatief ‘Soesterwijkwiek’. Soesterwijkwiek heeft nog geen draaiende windmolens, maar is hard bezig die te realiseren.
Als raad kregen we van Nieuwleusen Synergie en Betuwewind het advies om duidelijkheid te geven over windmolens en in gesprek te blijven over en met ons lokaal initiatief Soesterwijkwiek, zodat dit project gerealiseerd kan worden in lokaal eigendom, voor de inwoners van Amersfoort en omgeving. Daar wordt niet alleen onze energie schoner van, maar daar profiteren ook onze stad en onze inwoners van.