De peiling van Kantar geeft ons vertrouwen, maar we zijn er nog niet.

Begin van deze verkiezingstijd heeft D66 Amersfoort een peiling laten uitvoeren door Maurice de Hond. Ook daar kwam D66 als grootste partij uit de bus. Maar het is niet de enige peiling die is uitgevoerd. Van de week werd de peiling van Kantar Public gelanceerd. En wellicht niet heel verrassend: ook hier komt D66 als grootste partij uit de bus. Maar we zijn er nog niet.

Wat valt er te zeggen over deze peiling?

De peiling kent 417 respondenten. 18% van de stemmen leverde vorige verkiezingen acht zetels op. Dit komt overeen met peiling van Maurice de Hond. Daar zat D66 tussen de acht en negen zetels. Wat bijzonder aan deze peiling is dat de lokale partijen allemaal aan stemmen inleveren. Dit laat juist een heel ander beeld zien. De peiling is onafhankelijk en op initiatief van Kantar zelf uitgevoerd. Dat betekent dat geen (politieke) partij betaald heeft voor het uitvoeren van deze opdracht.

Peilingen maart 2022 in Amersfoort Beeld: Kantar Public

Hoe kijkt D66 naar deze peiling?

We zijn bezig met een succesvolle campagne en we merken dat onze campagne aanslaat bij de inwoners van Amersfoort. In vele wijken zijn we langs de deuren geweest en hebben we mooie gesprekken gevoerd. We merken dat mensen in deze tijd het belangrijk vinden om te stemmen op een progressieve partij, die keuzes durft te maken op gebied van wonen, klimaat en cultuur. De peiling geeft ons vertrouwen, maar we zijn er nog niet. Daarom blijft het belangrijk dat iedereen in de komende dagen naar het stembureau komt en een bolletje rood kleurt bij lijst 1.