Coalitiepartijen presenteren ‘Akkoord!’

Vanmorgen presenteerden D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren het coalitieakkoord 2022-2026, getiteld: ‘Akkoord!’.

D66 is trots op dit progressieve, groene en sociale coalitieakkoord. Marjolein Perdok (fractievoorzitter D66): ‘We hebben afgelopen tijd veel gesprekken gevoerd. Met elkaar én met de stad. Dat heeft geleid tot een mooi en concreet akkoord.’ De presentatie van het akkoord was bij het MBO-campus op De Hoef. Perdok: “Een plek waar we goed laten zien dat we komende jaren het mbo-onderwijs serieus nemen. We hebben de mbo-studenten hard nodig als we alle ambities voor onze stad willen waarmaken. Niet voor niets komt er nu een D66-wethouder met de portefeuille MBO.’

De partijen hebben gezamenlijk keuzes in het coalitieakkoord gemaakt vanuit de volgende uitgangspunten:
• Goed leven binnen de grenzen van onze aarde
• Een thuis voor iedereen
• Welzijn en sociale rechtvaardigheid
• Goed samenspel en in gesprek met de stad

Portefeuilleverdeling wethouders

Bij de presentatie werden ook de kandidaat-wethouders voorgesteld en de portefeuilleverdeling bekend gemaakt. De kandidaten van D66 zijn Willem-Jan Stegeman (57) met de portefeuilles Financiën, Economie en Circulariteit, Spoorzone: Hoefkwartier, Bovenduist, Vastgoed en Grondzaken.

Voor Tyas Bijlholt (28) zijn de portefeuilles: Mobiliteit, Kunst en Cultuur, Onderwijs MBO/HBO en Onderwijs/Arbeidsmarkt. Bijlholt: “De komende jaren zullen de Amersfoorters echt in de stad gaan merken dat de fietser en voetganger op 1 staat. Er komt een nieuw integraal programma voor verkeer en vervoer voor alle modaliteiten. Daar hoort natuurlijk ook goed OV bij, inclusief een mooi stationsplein. Ook ben ik erg blij met de extra investeringen die we doen in de cultuursector. Daar moeten we echt een achterstand op inhalen.”

Alle plannen van de nieuwe coalitie lezen? Het hele coalitieakkoord is hier te vinden.