Beeld: D66 Alphen-Chaam

Inleiding

Als D66 Alphen-Chaam zijn wij ervan overtuigd dat inwoners van onze gemeente met elkaar willen bouwen aan een toekomstbestendige en leefbare samenleving. Samen leven, zorgen voor elkaar in balans met onze natuur en milieu om ons heen.

Als nieuwe partij in Alphen-Chaam, willen wij als D66 hieraan constructief bijdragen.
Wij willen niet polariseren maar juist onze dorpskernen verbinden in één groene gemeente. Dit vanuit onze kernwaarden, voor elkaar, met elkaar en met een open blik naar buiten. Dit onder onze landelijke D66 slogan:

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen.

Wij denken en handelen vanuit een sociaal en liberaal kloppend hart. D66 gaat uit van de eigen kracht van mensen en wil vertrouwen en bouwen op de lokale inwoners- en ondernemersinitiatieven in onze gemeente.  Als D66 Alphen-Chaam zien wij drie grote uitdagingen in onze gemeente, onze drie kernthema’s.

Kernthema’s: Wonen, Natuur en Energietransitie.

Wij denken in oplossingen en zetten daar graag samen met u een boom over op. D66 wil zich hard maken door inwoners meer te betrekken bij de gemeente en de politiek. Wij willen prioriteit geven aan een ruime beschikbaarheid van woningen, met behoud van onze mooie natuur. Daarbij ook het verduurzamen van ons energieverbruik, dit is waar wij als D66 samen met u aan willen werken.
Als nieuwe partij binnen de gemeente kijken wij met een frisse blik naar zaken en behartigen wij de belangen van alle inwoners van onze gemeente. Hiervoor vragen wij uw steun en vertrouwen. Wij hopen dat u op ons wilt stemmen, na het lezen van dit verkiezingsprogramma. Stem op ons, stem D66! Bij voorbaat dank voor uw vertrouwen.

Alphen-Chaam, 27 januari 2022

Namens alle D66 Alphen-Chaam leden,

Marie-Louise Aarts Lijsttrekker
D66 Alphen-Chaam

Kernwaarden

Met elkaar, voor elkaar
Ons sociaal-liberale D66 hart klopt voor de gemeente als één geheel. Wij willen werken aan een gezonde leefomgeving waar de inwoners omkijken naar elkaar en samen vooruitkijken als het gaat om natuur, klimaat en duurzaamheid.

Als D66 willen wij ons inzetten dat sport, kunst en cultuur de verbindende factoren zijn voor onze inwoners. We willen dat de goede faciliteiten binnen onze dorpskernen beschikbaar zijn en behouden blijven voor alle inwoners van de gemeente. Wij zijn één gemeente en niet 4 dorpskernen.

Open blik naar buiten
Om onze drie kernthema’s in de toekomst te realiseren, zet D66 zich in om met alle partijen binnen de gemeenten en de regio constructief samen te werken. D66 wil naar een meer doelgerichte en meetbare samenwerking in de regio West-Brabant en Hart van Brabant.

Wij zetten ons in om inwoners meer te betrekken bij de gemeente. Wij hechten grote waarde aan een heldere besluitvorming waarbij inwoners tijdig worden geïnformeerd. Immers de inwoners kennen de lokale omstandigheden vaak het beste, is ons standpunt. Wij willen ruimte geven voor nieuwe initiatieven. Daar waar inwoners en ondernemers zelf het initiatief nemen om bij te dragen aan hun leefomgeving, wil D66 dat de gemeente zoveel mogelijk resultaatgericht de samenwerking aan gaat.

Wij willen ons meer richten op de jongeren in onze gemeente. Zij zijn de toekomstige generatie, waaraan wij onze woon- en leefomgeving overdragen. Wij willen jongeren politiek en maatschappelijk interesseren door samen op te trekken in thema-avonden of in een lokale jongerenraad.

Kernthema’s

1- Versnellen van duurzame woningbouw;
2- Het stimuleren van de doorstroming en het beschikbaar maken van middenhuur;
3- Behoud van het dorpse karakter en een groene landelijke uitstaling door: afwaardering van de N639 van een GOW (Gebied ontsluitende weg) naar een ETW (Erftoegangsweg), waarbij de maximale snelheid op deze weg wordt teruggebracht van 80 naar 60 km.;
4- Verhogen van de leef- en woonomgeving door elektrisch rijden (E-bikes, E-scooters, E-cars) en deelgebruik van auto’s tot de norm te maken en dit te faciliteren met stallings- en laadvoorzieningen (groene stroom).

Natuur

5- Goed natuurbeheer met behoud van het historisch landschap;
6- Uitbreiden van een aaneengesloten netwerk van fiets-, wandel-, ruiter-, men- en mountainbikepaden, die ook de vier dorpskernen natuurlijk verbindt;
7- Oprichting van een natuureducatiecentrum;
8- Oprichting van een geboortebos, het planten van een boom voor iedere in Alphen-Chaam geboren nieuwe inwoner als verbindende factor tussen mens en natuur;
9- Het stimuleren en faciliteren van boeren en tuinders bij biologische- of kringlooplandbouw en het faciliteren van kleinschalige bedrijvigheden op het gebied van biodiversiteit, natuur, waterbeheer, recreatie en energietransitie;
10- Op het gebied van toerisme zetten we in op kleinschaligheid met behoud van natuur en milieu. Dit met behoud van de lokale sfeer en het dorpse karakter. Lokale producten worden gepromoot onder de labels van “CittaSlow” en “Natuurlijk Alphen-Chaam”.

Energietransitie

11- Wij zetten in op energie besparen, en minder CO2 uitstoot. Daarbij is E-mobiliteit de norm;
12- Isoleren van huizen is een belangrijke stap bij besparen. We gaan in gesprek met huiseigenaren en de woningcorporatie over versnelling van dit programma;
13- We zijn daarvoor voortdurend in gesprek met onze inwoners en geven daarbij de energie coöperatie een grote rol;
14- Initiëren en faciliteren van bewoners- en ondernemersinitiatieven voor het opwekken van duurzame energie (zonnepanelen, zonneweides, groene daken);
15- Het opwekken van duurzame energie met windmolens doen we alleen daar waar dit kan;
16- De energietransitie moet zodanig worden uitgevoerd dat de kosten voor inwoners en ondernemers eerlijk worden verdeeld. We hebben oog voor de bestrijding van energie-armoede;