Theo Knijff

• Breda
  • Chaam
  • Hij/hem

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Dit is een lastige om te beantwoorden. Als buschauffeur op m.n. lijn 132 zie ik veel mooie plekjes in onze gemeente. Het mooiste blijft voor mij toch de natuur langs de route, en dan met name bij zonsopkomst en zonsondergang, de zogenaamde ‘gouden’ uren. En als je dan ook nog een roofvogel op een paal ziet zitten kan mijn dag niet meer stuk.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Ik denk dat er kansen liggen op het gebied van natuurbeheer, de energie-transitie en het binden van onze inwoners, en dan met name jongeren, aan onze gemeente door middel van het aanbieden van passende woonruimte, cultuur, ontspanning, inspraak en recreatie.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Wonen. Ik vind dat iedereen recht heeft op goede, passende en betaalbare woonruimte. Er moet veel meer aandacht komen voor alternatieve, energie neutrale woonvormen. Ook moeten we de doorstroming weer op gang brengen d.m.v. het bouwen van woningen in het middensegment (huur en koop), starters- en meegroeiwoningen.
  • · Klimaat. Ik vind dat we de discussie moeten durven aangaan over hoe te komen tot een forse stikstofreductie. Alles moet bespreekbaar zijn, van windmolens en zonneweiden tot het omvormen van de intensieve landbouw en veehouderij tot biologische- en kringloop landbouw en veehouderij. We zullen dit samen moeten oppakken om stappen op dit gebied te kunnen maken.
  • · Verkeersveiligheid. We moeten het doorgaande vracht- en landbouwverkeer weren uit onze dorpskernen. Hiervoor zijn alternatieve routes beschikbaar. De maximum snelheid in de be-bouwde kom moet naar 30 km en buiten de bebouwde kom naar 60 km. Verder moeten we investeren in veilige fiets- en voetpaden en oversteekvoorzieningen.