Blijf op de hoogte

donderdag 1 september 2016

Alleen duurzaam vissen in Noordzee en Waddenzee

Bescherm de natuur in de Waddenzee en de Noordzee. Maak de zeevisserij toekomstbestendig en geef duurzame vissers voorrang op vissersboten die met hun netten de zee leegvissen en de zeebodem beschadigen. Biedt ook lokale, kleinschalige vissers inclusief sportvissers meer ruimte. Door deze en andere maatregelen neemt de hoeveelheid vis in onze zee weer toe. Dat is beter voor de natuur, het toerisme en op de langere termijn ook  voor de vissers.

Deze oproep doet D66-Tweede Kamerlid Fatma Koser Kaya in haar initiatiefnota “Leve de Zee“. De nota wordt gesteund door Stichting de Noordzee, Sportvisserij Nederland en de Waddenvereniging. Koser Kaya: “Laten we ervoor zorgen dat we allemaal kunnen blijven genieten van onze mooie Noordzee en Waddenzee. Jaarlijks wordt 331 miljoen kilo vis in de Nederlandse havens aangevoerd. Visserij hoort ook bij de Noordzee en de Waddenzee, maar doe het wel verantwoord. Nu gaat de natuur achteruit. Daar moet verandering in komen! Dit is in het belang van zowel de natuur als van de visser.” D66 legt haar initiatiefnota “Leve de zee” over de duurzame toekomst van vis en vissers aan de Tweede Kamer voor om de Waddenzee, Noordzee en de internationale zeeën weer te versterken.

Duidelijke koers

Beschermen van het Waddengebied en het in evenwicht houden van natuur en economische belangen begint met beter beheer. De Algemene Rekenkamer trok hierover al aan de bel in hun rapport van eind 2013. Zij telden ruim 13 beheerders voor het gebied , 4 verantwoordelijk ministers en 6 beschermingsstatussen. Koser Kaya: “Het kabinet zegt dat ze de Waddenzee belangrijk vindt, maar het is nog wachten op de daden. Per 2018 zou er bijvoorbeeld duidelijkheid zijn over wie verantwoordelijk zijn voor het beheer van de Waddenzee. D66 wil dat het kabinet woord houdt en ervoor zorgt dat per 2018 een duidelijke koers is voor de Waddenzee. Het Waddengebied is te belangrijk om tussen wal en schip te vallen.”

“Leve de Zee”

Hoewel het goed gaat met aan aantal commerciële visbestanden, zoals schol en haring, gaat het met een groot aantal andere soorten slecht. Haaien en roggen komen steeds minder voor. De grootste roggensoort, de vleet, is wereldwijd en in de Noordzee bijna uitgestorven. Het zeebaarsbestand in sinds 2005 met meer dan 20 procent afgenomen en het gemiddelde formaat van zeebaarzen – een signaal van te hoge bevissingsdruk – vermindert eveneens. Koser Kaya stelt de Noordzee en de Waddenzee centraal in haar initiatiefnota “Leve de zee“. In een initiatiefnota kan een Tweede Kamerlid een bepaalde kwestie aan de orde stellen en daarover voorstellen doen. De Kamer vraagt de regering om een reactie. De nota wordt vervolgens besproken door de Tweede Kamer.

Lees hier de initiatiefnota “Leve de zee

duurzame toekomst vis

Rob Jetten