Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

vrijdag 18 mei 2018

Alle kolencentrales gaan dicht!

Kolencentrales in Nederland stoten miljoenen tonnen aan CO2-uit. Daarmee zorgen ze voor opwarming van de aarde. Daarnaast blazen ze ook nog eens grote hoeveelheden fijnstof, stikstofoxide, zwaveloxide en kwik de lucht in. We willen deze giftige stoffen niet meer inademen. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om energie op te wekken, die bovendien veel schoner zijn.

In het regeerakkoord heeft D66 al afgesproken dat de opwekking van elektriciteit met behulp van steenkool uiterlijk in 2030 moet zijn gestopt. Het kabinet komt daarom met een wet die het gebruik van die zeer vervuilende brandstof verbiedt. De twee oudste kolencentrales gaan in 2024 dicht. Tweede Kamerlid Rob Jetten is verheugd: “Dit is een belangrijke stap naar de economie van de toekomst met schone energie. D66 wil dat de vervuilende ouderwetse kolencentrales zo snel mogelijk sluiten. Het is goed dat het kabinet het regeerakkoord omzet in daden. Hiermee zetten we een flinke stap om onze beloftes voor het klimaatakkoord van Parijs na te komen. D66 wil dat nu dat de oude en vieze Hemweg-kolencentrale zo snel mogelijk dicht gaat. Er zijn tenslotte genoeg andere manieren om schone energie op te wekken, bijvoorbeeld met windmolens op zee en zonnepanelen op onze daken.” Wat D66 betreft wordt dit jaar een akkoord gesloten over het sluiten van de Hemweg. Uiterlijk 2019 moet de centrale dan de deuren sluiten.

Samen met centrales in Rotterdam, Eemshaven en Geertruidenberg, is de Hemweg één van de vijf overgebleven kolencentrales in Nederland. Kolencentrale Hemweg 8 is de oudste en vieste kolencentrale van Nederland. De kolencentrale ligt aan de rand van het Westelijk Havengebied in Amsterdam.

In het regeerakkoord is afgesproken dat we uiterlijk in 2030 alle kolencentrales in Nederland gesloten hebben. D66 zet in op alle mogelijke vormen van schone energie. Het sluiten van de Hemweg is een belangrijke stap om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

En als het aan D66 ligt, dan sluiten we de Hemweg als eerste en zo snel mogelijk!

Klimaat, natuur & milieu

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.