Persbericht 13 maart 2023

D66 Alkmaar blijft zich inzetten voor een stad met voldoende woningen, aandacht voor het armoede vraagstuk, een goed asielbeleid en de vele andere zaken die in onze gemeente spelen.

Brede verkenning

Na het opstappen van de coalitiepartij BAS, heeft de huidige coalitie  nu nog 16 zetels van de 39 in de gemeenteraad, een minderheid. Het is nu noodzakelijk dat er voortvarend een stabiele coalitie gevormd wordt voor Alkmaar. Belangrijk hierbij is dat er een brug geslagen wordt tussen de verschillende opvattingen die leven in de gemeenteraad, zowel van linkse als rechtse en de middenpartijen.

Om de weg vrij te maken voor een nieuwe brede verkenning is het vertrek van de zittende wethouders noodzakelijk. Dit heeft D66 Alkmaar ook in gesprek met de coalitiepartijen aangegeven. Alleen op deze manier kan de brede en stabiele coalitie tot stand komen, ongehinderd door oude posities en met volle aandacht om zo snel mogelijk tot een nieuw, verbindend stadsbestuur te komen.

Tijdens de raadsvergadering van 13 maart jl. heeft D66 Alkmaar de wethouders gevraagd om tijdens de gemeenteraadsvergadering ontslag in te dienen, om de weg vrij te maken voor de brede verkenning.

D66 Alkmaar vindt het spijtig dat deze handschoen niet is opgepakt, noch door de coalitie noch door de wethouders.

Daarom zag D66 Alkmaar geen andere mogelijkheid dan het indienen van een motie, waarin het college werd opgedragen op te stappen, om aan de slag te kunnen gaan met de brede verkenning.

D66 Alkmaar heeft Bert Blase (waarnemend burgemeester Heerhugowaard 2017-2021) gevraagd de rol als verkenner in deze informatiefase op zich te nemen. De heer Blase heeft de opdracht aangenomen.

Tijdens deze verkenning zal, zoals gebruikelijk is bij het wegvallen van wethouders, de stad bestuurd blijven door onze burgemeester. Wij hebben onze burgemeester verzocht om door te gaan met de voorbereiding van het COL.
Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit bij onze burgemeester in goede handen is.

De gemeenteraad heeft D66 Alkmaar, bij motie, de opdracht gegeven aan de slag te gaan met deze verkenning. De opdracht voor deze verkenning is om de haalbaarheid te onderzoeken van een stabiele overbruggende coalitie.

Onder een stabiele overbruggende coalitie wordt verstaan:
–          Een coalitie waarin de diversiteit aan geluiden binnen de gemeenteraad een plek vinden.
–          Een coalitie die helpt de verhoudingen tussen de huidige coalitie en oppositie te verbeteren
–          Een coalitie die bestaat uit partijen uit zowel de huidige coalitie als oppositie
–          Een coalitie die bruggen bouwt richting de diverse geluiden in de samenleving.

Simone Meijnen - Beeld: PDoets