Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 21 juni 2017

Alexander Pechtold over de formatie

Lees hier de reactie van fractievoorzitter Alexander Pechtold op de voortgang van de formatie.

De formatie is bijna 100 dagen bezig. Dat het niet makkelijk zou worden, dat wist ik. Maar dat het zo moeilijk zou worden, dat had ik niet verwacht. GroenLinks heeft twee keer geweigerd om een kabinet te vormen. De PvdA en de SP zien het niet zitten. De VVD en het CDA sloten samenwerking met de PVV definitief uit. Er blijft nu nog één optie voor een stabiel meerderheidskabinet over: VVD, CDA, D66 en ChristenUnie.

Zojuist heb ik gebeld met informateur Herman Tjeenk Willink. Ik heb hem verteld dat ik serieus wil kijken hoe er een meerderheidskabinet kan worden gevormd tussen VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie. Dat zal niet makkelijk zijn. De idealen van D66 verschillen met die van andere partijen. Ze staan er soms zelfs haaks op. Ik wil serieus kijken of de verschillen te overbruggen zijn. Want voor D66 blijft het van groot belang dat er een stabiel meerderheidskabinet komt.

Nu is het moment.

Word nu lid