Blijf op de hoogte!

woensdag 16 augustus 2017

Alexander Pechtold over de formatie

De onderhandelingen voor een nieuw kabinet zijn na een korte zomerstop weer begonnen. VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, onder leiding van informateur Gerrit Zalm, onderhandelen voor een nieuw kabinet. Lees hier de reactie van fractievoorzitter Alexander Pechtold.

“Na een korte zomerstop zitten mijn medeonderhandelaars en ik weer met nieuwe energie aan de onderhandelingstafel. We beginnen zorgvuldig tempo te maken. We maken moeilijke keuzes. Dat hoort bij verantwoordelijkheid nemen. Deze fase van de formatie vergt creativiteit en doorzettingsvermogen.

In de afgelopen week heeft ook het nieuws niet stilgestaan. Medisch-ethische en andere thema’s haalden de voorpagina’s. Het is vervelend dat informatie over belangrijke dossiers via lekken naar buiten is gekomen. Juist omdat we moeilijke discussies respectvol en genuanceerd benaderen.

In tegenstelling tot de recente berichtgeving is er nog geen overeenstemming op deelterreinen. Anders dan de Brexit-onderhandelingen in Brussel kennen onze formatiebesprekingen in Den Haag geen vaste volgordebepaling. Er is pas een akkoord over specifieke beleidsdoelen als er een compleet regeerakkoord is!

Maar, we zijn nog niet klaar. Er is werk aan de winkel! Samen met Wouter Koolmees en het onderhandelingsteam zetten we ons in voor de waarden van D66. Het is soms puzzelen, maar het is een positief proces. D66 kiest voor gelijke kansen door goed onderwijs. Voor onmiddellijke actie tegen klimaatverandering. Voor een effectief en rechtvaardig integratiebeleid. Voor een sterk Europa. Voor de toekomst.

Deze week gaan we daarom weer vastberaden aan de slag. Zo ook morgenochtend, maar dan wel met een nieuwe routine. We drinken eerst een kopje koffie, eten een croissantje, en brengen een staande uitvoering van het Wilhelmus ten gehore in de tuin van het Johan de Witthuis. Alle 15 coupletten.”