Blijf op de hoogte!

zaterdag 22 juli 2017

Alexander Pechtold over de formatie

2017 was tot nu toe een enerverend jaar in de politiek. Het begon met een campagne die langer was dan anders, omdat het kabinet dit keer niet gevallen was. En het vervolg was een formatie die langer duurt dan anders, omdat veel partijen uiteindelijk niet mee wilden doen.

Dat het formeren met vier partijen lang duurt, is inmiddels duidelijk. Voor ongeduldige politici is dat een beproeving, maar op andere momenten is het ook verrassend. Mensen verwachten misschien ingesleten tegenstellingen tussen enerzijds liberale en anderzijds christelijke partijen, maar regelmatig ontstaan er andere en verrassende combinaties. Dat maakt het uitdagend en zorgt ervoor dat de tegenstellingen niet verharden.

De onderhandelaars gaan er nu een paar weken tussenuit. Onze informateur Gerrit Zalm gaat ondertussen wel verder. Ik wens iedereen en vooral mijn mede-onderhandelaars een paar mooie, zomerse weken toe, zodat we bij terugkomst uitgerust zijn, klaar voor de inspannende eindfase van de formatie en deel twee van 2017.

Alexander Pechtold

Op de hoogte blijven van de formatie? Volg Alexander Pechtold op Facebook.