D66 krijgt het voor elkaar

Goed werk

Werk biedt de kans tot ontplooiing, leidt tot zelfredzaamheid en draagt bij aan geluk. We zorgen dat werk meer gaat lonen. En we pakken de tweedeling op de arbeidsmarkt aan zodat de vaste baan weer beter bereikbaar wordt voor wie dat wil.  Ook regelen we dat echte zelfstandigen vrij kunnen ondernemen. We vervangen de wet DBA, die nu voor zelfstandigen slecht uitpakt en bestrijden schijnzelfstandigheid.

Deze kabinetsperiode komen we met een breed pakket aan maatregelen om het evenwicht op de arbeidsmarkt terug te brengen. Werken gaat meer lonen, wat ervoor zorgt dat er meer banen komen. De muren tussen vaste en flexibele contracten worden minder hoog. Het wordt voor werkgevers aantrekkelijker om mensen een vaste baan te bieden, bijvoorbeeld doordat bij kleine bedrijven het risico op ziekte in het tweede jaar collectief verzekerd wordt. Ook pakken we doorgeslagen flex aan, door flexwerk duurder te maken voor werkgevers en de regels voor payroll en nuluren-contracten aan te scherpen.

Voor echte zelfstandigen komt er meer ruimte om te ondernemen, door een simpele online check voor de werkgever. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt wordt schijnzelfstandigheid bestreden door te zorgen dat deze mensen weer in dienst kunnen komen.

Goed onderwijs

Goed klimaat