Blijf op de hoogte

woensdag 12 november 2014

Akkoord VS-China verminderen CO2-uitstoot

Vannacht bereikten de Verenigde Staten en China een akkoord over het verminderen van de CO2 uitstoot. Samen zijn deze grootmachten verantwoordelijk voor meer dan een derde van de wereldwijde emissies.

China zal zijn emissies uiterlijk in 2030 limiteren. De VS geeft aan emissies met 26-28% terug te dringen tegen 2025. D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy en D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven reageren:

Reuzen zetten dwergenstappen

Gerbrandy: “Dit is positief nieuws en een helder signaal naar de rest van de wereld. Een internationaal klimaatakkoord volgend jaar in Parijs komt nu dichterbij. Maar de reuzen onder de vervuilers zetten dwergenstapjes. Als we een serieus akkoord willen bereiken waardoor de opwarming van de aarde onder de twee graden grens blijft, zullen deze stappen flink groter moeten worden. Dat betekent dat ook Europa zevenmijlslaarzen moet aantrekken.”

Ambitie tonen

Van Veldhoven: “Een schone en slimme economie heeft de toekomst. Het is beter voor het klimaat, maar levert ook banen en geld op. Nederland moet ambitie tonen en aandringen op verdergaande maatregelen, zodat we in 2050 een klimaat neutrale economie hebben. Die afspraak staat al jaren, maar de maatregelen om er te komen worden nog steeds niet genomen. Elke dag uitstel maakt het zwaarder en duurder om het toch te halen.”

Gerbrandy is van  8 – 12 december aanwezig op de klimaattop in Lima. Daar worden de eerste belangrijke stappen genomen richting een wereldwijd klimaatakkoord dat moet worden bereikt tijdens de volgende klimaattop in december 2015 in Parijs .