Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 22 april 2015

De familie van nu

Politiek Den Haag komt maar langzaam bij de tijd. Anno 2015 zien families en gezinnen er in Nederland veel gedifferentieerder uit dan vroeger. Toch houden traditionele partijen lang vast aan verouderde wet- en regelgeving over bijvoorbeeld het huwelijk, ouderschap en erfrecht.

Met nog twee jaar voor de boeg, maar met een lege agenda kan een opdracht voor een paars-min kabinet zijn: breng het familie-, erf- en schenkrecht bij de tijd, betogen D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp en Jieskje Hollander, medewerker bij de mr. Hans van Mierlo Stichting.

Bron: Parool, zaterdag 18 april

Mag een alleenstaande een schenking doen aan een dierbare naaste tegen hetzelfde belastingtarief als een gehuwde aan zijn of haar partner? Natuurlijk, zou je denken. Iedereen is voor de wet gelijk en als je geen vaste partner hebt, betekent dat toch niet dat je niet iemand anders hebt die je graag iets wilt nalaten? Niet dus. De alleenstaande mag alleen schenken aan bijvoorbeeld een goede vriend tegen een hoger belastingtarief. Het is slechts één voorbeeld van hoe de overheid al dan niet bewust onderscheid maakt tussen hoe mensen hun persoonlijk leven inrichten.

Langzaam lijkt dat besef politiek Den Haag binnen te druppelen. Vorig jaar is er een staatscommissie ingesteld die in 2016 met een advies komt over het familierecht. En dit jaar roerden plotseling ook ‘traditionele’ partijen zich. De PvdA en de VVD kwamen met een wetsvoorstel voor vereenvoudiging van de kinderalimentatie en het CDA opperde een ‘omgangsrecht’ voor opa’s en oma’s.

Nu ook déze partijen aandacht hebben voor verbetering en modernisering van het familierecht zouden we nu spijkers met koppen kunnen slaan, maar durft de politiek nu echt door te pakken? Een eenduidige visie van de coalitie ontbreekt nog. Men lijkt te wachten op het onderzoek van de staatscommissie. D66 wil graag het tempo er in houden. Uitgaande van gelijke behandeling, geen betuttelende overheid, keuzevrijheid en bescherming van kwetsbaren, wordt daarom vandaag op het partijcongres van D66 gesproken over drie voorstellen:

1. ‘De familie van nu’ is steeds vaker samengesteld uit mensen die weliswaar geen bloed- of biologische band hebben, maar wel een waardevolle relatie delen. Zo krijgen door het groeiend aantal scheidingen kinderen er vaak stiefouders bij. Het juridische en feitelijke gezag van ouders over kinderen lopen hierdoor steeds vaker uiteen. Vernieuwing van de wet is nodig om bijvoorbeeld het gezag over een kind aan meer dan twee mensen toe te kunnen kennen.

2. Ook het erf- en schenkrecht is toe aan een herziening. In Nederland leven meer dan 2,8 miljoen alleenstaanden, dat aantal loopt de komende jaren verder op. Zij hebben geen huwelijkspartner, maar vaak wel goede vrienden. Toch vallen die vrienden, in het geval van een schenking of erving, in een hoger belastingtarief. Waarom mogen mensen niet zelf bepalen wie het gunstigste tarief krijgt?

3. Werp het knellende verband af van het traditionele huwelijksvermogensrecht.

Nederland kent nog een algehele gemeenschap van goederen. Waarom kan dit niet beperkt worden tot wat tijdens het huwelijk samen is opgebouwd en gemeenschappelijk wordt? Dat is de basis van een reeds ingediend initiatiefwetsvoorstel van D66.

De kracht van de paarse kabinetten in de jaren ’90 lag naast de focus op economie en werk ook in het realiseren van belangrijke immateriële zaken. Laat dat een inspiratiebron zijn voor de huidige coalitie.