beeld door Geluid

Op deze pagina staan alle ‘geluiden’ die door D66 Aalsmeer zijn opgenomen of die van belang zijn of simpelweg het vermelden waard. Dit zijn podcasts of (fragmenten van) radiouitzendingen.

Voor commentaar of eventuele aanvullingen; neem contact op via de contact-pagina.

Vrije geluiden

De podcasts zijn te beluisteren op de bekende podcast platformen onder ‘D66 Lokaal’. Ook wordt de fractie van D66 regelmatig uitgenodigd om achter de microfoon van Radio Aalsmeer Politiek (RAP) plaats te nemen.

Podcasts
D66 Lokaal

Marion Geisler verzorgt via haar podcast ‘D66 Lokaal‘ de podcastuitzendingen van D66 Aalsmeer. Ze interviewt zowel leden van de afdeling, als leden van buiten de afdeling. Maar het kunnen ook mensen zijn die niet zozeer van D66 zijn, maar wel interessant zijn voor het bedrijven van politiek.

In deze aflevering vertelt Sybrand de Vries hoe hem zijn werk als Fractievoorzitter van de afdeling Aalsmeer bevalt, na 4 jaar fractieassistentschap. Het heeft alles met elkaar te maken. We praten o.a. over de thema’s: Verhoudingen binnen de lokale politiek, Verkeer, Wonen. Wat is je doel voor de komende 4 jaar?

In deze aflevering praat ik met Sybrand en Jeffrie over onze ervaringen in de Gemeenteraad van Aalsmeer gedurende de afgelopen (start)periode. We komen er achter dat we op gang beginnen te komen en dat een aantal dossiers veel tijd kosten en veel verwondering opleveren.

Gerard Jägers is voorzitter van het gecombineerde bestuur van Haarlemmermeer en Aalsmeer. Hij vertelt ons in deze aflevering wat het betekent om bestuursvoorzitter te zijn van een lokale afdeling en wat daarbij komt kijken.

Willem heeft, na jaren in de Raad, nu de functie van wethouder in de gemeente Aalsmeer. Hij vertelt over de overgang naar die nieuwe functie en wat zijn ambities zijn voor de komende Raadsperiode.

Onze lokale afdelingen hebben korte lijnen naar Den Haag. Daar zit het Landelijk Bureau, die speciale Verenigingsadviseurs hebben om de lokale bestuurders te ondersteunen. Ik heb Falco Lievaart geïnterviewd, om eens te horen wat het Landelijk Bureau dan doet voor de lokale afdelingen.

John Brewster is bestuursvoorzitter in de gemeente Haarlem en vertelt ons over zijn achtergrond en bezigheden. En ook over diversiteit, een onderwerp dat hem na aan het hart ligt.

“Amsterdam is echt een klap groter.” En dat klopt. Boeiende vertelster Elise Moeskops neemt ons mee in het ritme en het werk van een gemeenteraadslid in Amsterdam. Welke grote onderwerpen spelen er in Amsterdam en wat maakt die grote stad ‘lokaal’?

Ebbo is al heel lang D66 lid. Dat heeft hem zelfs een lunch met de partijleider opgeleverd! Nu is hij jurist bij SDU en heeft zeer specifieke ideeën over de politiek, over D66 lokaal dan wel landelijk en fijne ideeën over de inzet van jongeren.

Energiek en dynamisch, de fractievoorzitter van D66 in de Gemeente Haarlemmermeer. We hebben het over de knelpunten in de gemeente en ook wat D66 daaraan wil doen. En over de parels die in de Haarlemmermeer te vinden zijn. Jeugd in de politiek. Kortom, teveel om op te noemen.

Uitzendingen Radio Aalsmeer Politiek (zie ook radioaalsmeer.nl)

In deze uitzending een energieke uitwisseling van ideeën tussen Sybrand de Vries (D66) en Jelle Buisma (PvdA) en een bijdrage van voormalig raadslid en wethouder Job Kluis.
Eerste onderwerp: ‘dualisme’ naar aanleiding van het stuk ‘Verkennende verhoudingen‘ op deze website. Wat verkleint de kloof tussen burger en politiek; effectieve regels of populistische retoriek?
Tweede onderwerp: participatie bij het tot stand komen van een nieuw verkeersplan voor Aalsmeer. Schaamlap of nuttige aanvulling?

Gemeenteraads-verkiezingen 2022

Op 14, 15 en 16 maart 2022 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De onderstaande video’s zijn opgenomen om de kandidaten voor te stellen aan de kiezers (op lijstvolgorde) en een kennismaking met enkele overige afdelingsleden.

Verkiezingspodcasts GR22 (op lijstvolgorde)

Radiouitzendingen GR22