Dit is ons verkiezingsprogramma

Bekijk hier onze campagneclip

Foto: “Leidsche Rijn, Utrecht” door Nanda Sluijsmans.
Gebruikt onder een Creative Commons BY-SA licentie
Beeld: Nanda Sluijsmans

Utrecht bestaat 900 jaar en dat is reden voor feest: onze heeft stad een verleden om trots op te zijn. Maar hoe zorgen we er voor dat Utrecht ook een toekomst heeft om trots op te zijn? D66 wil werken aan een stad die we met een gerust hart door kunnen geven aan volgende generaties.

Wij kiezen in ons verkiezingsprogramma voor een ambitieuze stad met kansen voor iedereen op een betaalbare woning, een groene en duurzame stad, het allerbeste onderwijs en een Utrecht dat bruist aan alle kant!

De Groeiende Stad

D66 beschouwt wonen als een grondrecht en de huidige wooncrisis leidt tot kansenongelijkheid. D66 wil een betaalbare woning voor alle Utrechters. Daarom zetten we vol in op nieuwbouw, maken we harde prijsafspraken en pakken we huisjesmelkers aan. D66 verkort de wachtrijen voor sociale huur en zet extra in op middenhuur. Woningen delen wordt makkelijker en de gemeente gaat actief beleid voeren voor meer studentenwoningen.

Bij een groeiende stad horen nieuwe stadscentra. Vanaf je huis of werk zijn openbaar vervoer, groen, sport, onderwijs en cultuur altijd binnen 10 minuten bereikbaar, fietsend of lopend. Daarom maken we meer ruimte voor wandelaars en fietsers in de stad en versterken het openbaar vervoer. We kiezen nog deze periode voor woningbouw in de polder Rijnenburg. Dit wordt een volwaardige nieuwe en stadswijk met 25.000 tot 40.000 woningen, waar ook volop ruimte is voor energieopwekking met wind en zon.

De Kansrijke Stad

D66 wil dat iedere Utrechter het beste uit zichzelf kan halen ongeacht de wijk of het gezin waarin je geboren bent. Het mag in onze stad niet gebeuren dat je niet de mogelijkheid krijgt je talent te ontdekken en ontwikkelen. Daarom willen we dat de gemeente meer initiatief neemt om (digi)taalvaardigheid te bevorderen en armoede in te perken.

Kansengelijkheid begint bij onderwijs. D66 bouwt naar voor een rijke schooldag, met ontbijt, lunch, cultuur en sport op één plek. Het lerarentekort dammen we in door speciaal voor leraren te gaan bouwen. Ten slotte zorgen voor rustige studieplekken en gelijke toegang tot sport en cultuur voor alle studenten. We investeren ongelijk voor gelijke kansen voor iedereen!

De Bruisende Stad

Onze stad is hard geraakt door de coronacrisis. Onze taak is het om de stad de pandemie door te slepen. We kiezen voor een levendige stad, met cultuur, activiteiten, horeca en flexibele werkplekken in elke buurt. D66 Utrecht wil een binnenstad met een goede balans tussen wonen, werken en vermaak. Zeker na de coronacrisis verdient de horeca, culturele sector en het nachtleven een impuls!

D66 richt zich niet alleen op de binnenstad. We willen een extra middelgroot theater buiten de binnenstad en we maken van het Enecoterrein een permanente festivallocatie. Van het Utrecht Science Park maken we een vitale, volwaardige en leefbare wijk. Zo houden we Utrecht aantrekkelijk en blijft de stad bruisen.

De Groene Stad

Klimaatverandering vormt een existentiële bedreiging voor onze aarde en onze stad. D66 wil dat Utrecht voorop gaat lopen in de groene economie. We wekken stroom op met zonnepanelen en windmolens en waar het kan, stappen we van het aardgas af. Bij grote bedrijven verplichten we snellere verduurzaming.

De directe gevolgen van schadelijke uitstootgassen zijn groot. Eén op de acht Nederlanders sterft vroegtijdig aan de gevolgen van luchtvervuiling. D66 Utrecht wil dat iedereen gezonde lucht kan inademen. We zorgen voor meer ruimte voor groen, en minder ruimte voor auto’s. Circulaire (nieuw)bouw en productie wordt de standaard.