Onze afspraak met Nederland

Vluchtelingen leren direct Nederlands

Wie geen Nederlands spreekt, heeft weinig kans op werk, kan geen gesprekje voeren met de leraar van z’n kinderen of contact hebben met de buren. Zo raken nieuwkomers geïsoleerd. D66 wil scholing voor nieuwkomers zodat ze snel aan het werk kunnen.

Het werkt niet om nieuwkomers het allemaal zelf te laten uitzoeken. Het werkt niet om het ze zo moeilijk mogelijk te maken mee te kunnen doen. Daarmee bereik je alleen een run op de bijstand en een integratieramp. D66 wil taalles vanaf dag één, goed onderwijs en werkbelemmeringen wegnemen. Zo zorgen we dat nieuwkomers zich zo snel mogelijk zelf kunnen redden.

Wie hier onterecht is, sturen we terug. Economische vluchtelingen komen niet binnen via de asielprocedure. Daar zijn we streng in, want daar zijn asielaanvragen niet voor bedoeld. Daarvoor hebben we andere routes met andere eisen.

Voor wie hier mag zijn, staat het bieden van kansen centraal. Door goed (publiek inburgerings-)onderwijs en een open arbeidsmarkt verleggen we de aandacht naar wat iemand bij kan dragen aan de maatschappij. Zo nemen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor goede integratie van nieuwkomers. Dat is in ieders belang.

Volgens Oxfam Novib heeft D66 het meest humane vluchtelingenbeleid. Daar zijn wij trots op.

Onderwijs wordt persoonlijker

Wie werkt gaat erop vooruit

Onze gezondheidszorg wordt minder ingewikkeld

Vluchtelingen leren direct Nederlands