Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

maandag 30 juli 2012

200.000 extra banen voor 55-plussers

D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya wil de komende jaren veel meer 55-plussers aan een baan helpen. Voor 2020 moeten er 200.000 banen bijkomen. D66 trekt daar bijna een half miljard euro voor uit.

Kansen op de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt voor ouderen functioneert slecht; oudere werklozen krijgen nauwelijks een kans, werknemers boven de 55 zijn heel moeilijk te bewegen nog een carrièrestap te maken en blijven zitten waar ze zitten. Teveel ouderen zijn al gestopt met werken. ‘Een grote groep 55-plussers wil graag werken maar krijgt simpelweg de kans niet. Dat moet en kan anders’ aldus Fatma Koser Kaya.

D66 stelt 5 concrete maatregelen voor:

•    Een bijscholingscheque voor langdurige oudere werklozen, in te zetten voor scholing of begeleiding. Hiervoor komt 200 miljoen euro beschikbaar.
•    Belastingvoordelen voor werkgevers die oudere werknemers wèl een kans willen geven. We reserveren daar 275 miljoen euro voor.
•    De no-risk polis in de Ziektewet gaat omlaag; mocht een oudere werknemer kort nadat hij is aangenomen toch ziek worden dan komt de loondoorbetaling van de overheid, niet van de werkgever.
•    Geen verplichte periodieken meer in de CAO’s en verdere modernisering van het ontslagrecht. Zo komt er een einde aan de ‘Gouden Kooi’ waarin oudere werknemers zitten opgesloten.
•    We gaan een Leven Lang Leren; daarom moet het sociaal leenstelsel niet ophouden bij 27 jaar, dienen arbeidscontracten een scholingsparagraaf te hebben en komt er leerplicht voor mensen die een beroep doen op een uitkering.

Ervaring en deskundigheid moeten we omarmen. 55-plussers, aan de slag!

Lees de notitie ‘Vertrouwen op Ervaring’
Lees het hoofdstuk Nieuwe Welvaart in ons verkiezingsprogramma