Rob Jetten

De toekomst wordt gemaakt door mensen die mee doen. Doe mee. Sluit je aan.

Rob Jetten - Beeld: Martijn Beekman

Rob Jetten is de eerste minister voor Klimaat en Energie. Sinds augustus 2023 de lijsttrekker en politiek leider van D66. Als minister was hij grondlegger van het grootste Klimaatpakket ooit. Ook stond hij als onderhandelaar aan de basis van hogere salarissen voor leraren, nieuwe beurs voor studenten en investeringen in wetenschap en innovatie.

• 37 jaar
  • Veghel
  • Ubbergen
  • Hij/hem

Als Kamerlid stond hij aan de wieg van de Klimaatwet en het Klimaatakkoord. Zijn strijd voor meer klimaatactie leverde hem als Kamerlid de geuzentitel klimaatdrammer op. In de Tweede Kamer voerde hij als fractievoorzitter van D66 het woord over Europa, Brexit en internationale handel.

Als minister van Klimaat voert hij inmiddels zelf liever de titel klimaatdoener. Tijdens zijn ministerschap werd de huidige ambitie voor de aanleg van windparken op zee verdrievoudigd. En hij zorgde ervoor dat Nederland onafhankelijk werd van Russisch gas.

Rob geldt als boegbeeld van een nieuwe generatie jonge politici. Hij woont in het Gelderse Ubbergen, waar hij in zijn spaarzame vrije tijd geniet van het nabije Nijmegen, graag met vrienden de kroeg induikt, hardloopt of met hond Muja door de natuur struint.

“We hebben de unieke kans om het land te verenigen en problemen op te lossen waar jaar na jaar veel over is gezegd maar weinig aan is gedaan. Alle oude en valse tegenstellingen laten we in het verleden. Het is tijd voor gewoon dóen.”

Rob Jetten

In 2021 was hij onderdeel van het onderhandelingsteam van D66 in de formatie van het kabinet.

In 2017 werd Rob Jetten verkozen in de Tweede Kamer. Als Kamerlid voerde hij onder meer het woord over klimaat, democratische vernieuwing en Europa. Anderhalf jaar later, in oktober 2018, werd hij verkozen tot fractievoorzitter van de Tweede Kamerfractie, waarmee hij de jongste fractievoorzitter van D66 ooit werd.