Opstaan tegen racisme

Elke Nederlander van kleur en elke Nederlander met een ‘andere’ naam kent racisme, elke dag opnieuw. Lees hier ons plan met vier voorstellen tegen racisme.

08.06.2020

Je hoeft dat niet zelf te ervaren om het te snappen: onderzoeken laten het keer op keer zien. Uitzendbureaus die te vaak zeggen: “Tuurlijk, geen Turken.” Makelaars, die beloven dat de huurder een witte Nederlander wordt. En wie een Nederlandse naam en een strafblad heeft, heeft nog altijd drie keer meer kans om op sollicitatiegesprek te mogen komen dan wie géén strafblad heeft, maar ook een niet-Nederlands klinkende achternaam.

Racisme beleven is ongelijkheid beleven. Elke dag met 2-0 achter beginnen. De MBO-student die vanwege een niet-Nederlands klinkende achternaam vijftig keer moet solliciteren om die verplichte stage te krijgen, terwijl klasgenoten met een Nederlandse naam bij de derde keer beet hebben. De politie die net jouw auto staande houdt, omdat je huidskleur je verdacht maakt. Een politicus die zegt dat er van jou ‘minder, minder’ moeten zijn in Nederland vanwege je afkomst. Het jonge meisje dat in Nederland is geboren vanuit Marokkaanse ouders en op school huilend vraagt of dat betekent dat ze nu Nederland uit moet.

We moeten eerlijk zijn. Institutioneel racisme verdwijnt niet met een druk op de knop, of door wetgeving. Maar racisme verdwijnt zeker niet zónder dat mensen zich uitspreken en zónder politieke actie. Zonder dat duidelijk wordt gemaakt: dit is niet normaal. De geschiedenis leert dat de aanpak van ongelijkheid een lange mars is. Dat er sprongen gemaakt worden als mensen hun stem laten horen tegen racisme en voor gelijke behandeling. En dat Nederland in staat is tot doorbraken. Zoals we het eerste land waren dat LHBTI’ers het recht op trouwen gaf, zo kunnen we opnieuw laten zien dat we met z’n allen staan voor gelijke rechten en racisme aanpakken. In onze dorpen, in steden, op het werk, op sportvelden en in de politiek.

D66 wil dat Nederland in actie komt tegen racisme, en daarvoor hebben we vier voorstellen. Die maken duidelijk dat Nederland racisme niet accepteert. Dat het strafbaar is om racisme in de hand te werken. Dat we helpen om gelijke kansen af te dwingen. Dat we als Nederland ‘NEE’ zeggen tegen uitsluiting. Dat we vooroordelen helpen verdwijnen en onwetendheid aanpakken. Deze vier voorstellen zijn de start van een gesprek dat we willen voeren. Met deze vier voorstellen zetten we een eerste stap. We nodigen iedereen uit om mee te denken over wat we nog meer kunnen doen. Cause #blacklivesmatter.

• Speciale rechercheurs voor discriminatie
  • Een boete op ongelijke kansen
  • Een stage zonder 49 afwijzingen
  • Politie voor iedereen